‘ The Political Affiliations

of Iranian Newspapers

A Comparative Look at the 2009 and 2013 Elections

Writren by ASL19 Researchers
Shahram Rafizadeh & Mahsa Alimardani
with the Iran Media Program

/3 W)
) AsLio w ot



Table of Contents

Complexities of the Iranian Media Ecosystem 1
Pro-Government Conservative 3
Iran 3
Khorshid 4
Emtiaz 4
Javan 5
Vatan Emrooz 6
Eghtesad Pooya 6
Farheekhtegan /
Tamasha 8
Haft Sobh 8
Rah Mardom g
Siasar Rooz 9
Tradifional Conservative 10
Resalar 10
Kayhan I
Jam-g Jam 12
Khorasan 13
Quds 14
Abrar 14
Hemaya 15
Critical-of-the-Government Conservative 15
Hamshahri 15
Jomhouri Eslami 17
Tehran Emrooz 18
Mellate Ma 19
Maghreb 19
Ghanaon 20
Fitelaat 2l
Fredal 2
Ebrekar 20
Close fo Reformists 23
Mardomsalari 23
Arman 2
Afrab Yazd 25
Donya-e Fgtesad 25
Jahan-e Sanar 26
Kar va Kargar 26
Reformists 2]
Bahar ]
Fremaad 28
Shargh 29
Conclusion 30




The Political Affiliations of Iranian Newspapers
Complexities of the Iranian Media Ecosystem

The complexities of the Iranian media ecosystem become most apparent during the election sea-
son when the heightened politicization of newspapers leads to intensified attention paid to print
media. In the absence of political parties, the press serves as a valuable tool during election cam-
paigns, supporting the legitimacy of the Islamic state or, alternatively, as a forum for political dissent

and challenges to state legitimacy by opposition groups.

During the 2013 presidential election cycle, officials summoned the managing directors of Iran’s
publications to remind them of the “red lines” (off-limits topics) of election coverage. Newspa-

pers were warned that any attempt to accentuate debates about the electoral process would be
confronted with a heavy hand. The delineation of “red lines” allows the authorities to control media
content and censor dissenting views while co-opting the platform to legitimize the elections. This
heightened control of media content has not been well received by Iranian readers, lowering circu-

lation.

Pedram Pak Ayin, director of the Department of National Press and News Agencies at the Min-
istry of Culture and Islamic Guidance, stated that although the number of newspapers in Iran is
high, the number of printed copies of all newspapers in daily circulation is less than 2 million. This
number stands in stark contrast to the reformist era (1997-2005), when censorship of print media
was comparatively relaxed. Journalists working during that era estimate more than 1 million copies
of a single newspaper were available for readers. While an increase in digital media use remains an
obvious explanation for this shift in both supply and demand for print media, it can also be attribut-

ed to increased censorship and lack of open debate about the elections in the press.

Newspapers have been effective campaign tools for candidates in past elections, such as in the
1997 presidential elections, when the contest between Ali Akbar Nategh-Nouri (endorsed by the
Supreme Leader) and reformist Mohammad Khatami (a candidate who represented those margin-
alized after the death of Ayatollah Khomeini) found its most potent debates within newspapers.
During this time, Salam was the only pro-Khatami newspaper, while the majority of newspapers
supported Nategh-Nouri. Even newspapers that were not legally allowed to put forth direct sup-

port of a candidate (due to government funding) ignored such regulations.

Journalist and editor of Salam’s financial reporting Abbas Abdi believed demand for Salam’s read-
ership doubled its printed copies during this timeframe, and that one issue of Salam was read by

at least three people during the height of the election season. While conservative-leaning Ham-



http://kaleme.com/1392/02/05/klm-141262/
http://isna.ir/fa/news/91050804345/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%83%D8%B4%D9%88%D8%B1
https://asl19.org/en/the-political-evolution-of-the-iranian-internet/
http://iranmediaresearch.org/en/wiki/article/912

shahri newspaper had a readership and distribution numbers that dwarfed Salam’s, Abdi argued

that most Hamshahri readers just scanned the publication for headlines and did not care for the
newspaper’s political leanings. On the other hand, Abdi cited surveys demonstrating that more

than 50 percent of Salam readers thoroughly read each article, leading to a powerful impact on
their political outlooks. The newspaper’s influence finally caught the ire of the Ministry of Intelli-

gence and was closed down in 1999 for the crime of reporting on internal government matters.

Despite increasing censorship pressures on newspapers during the 2005 and 2009 elections
coupled with declining readership, newspapers remain an important tool in politics. The nature of
print media continues to evolve as shifts in the country’s political factions since 2009 have rippled
into the political affiliations of newspapers. Specifically, conservatives divided into three groups:
pro-government conservatives, traditional conservatives, and critical-of-the-government conser-
vatives. Even within these groups there are divisions: Pro-government conservatives supported
Mahmoud Ahmadinejad during his first term as president; during Ahmadinejad’s second term, the
faction became divided between those who supported Ahmadinejad and his Chief of Staff, Esfandi-
ar Rahim Mashaei (pro-Ahmadinejad and pro-Mashaei conservatives), and those who supported
Ahmadinejad but not Mashaei (pro-Ahmadinejad conservatives). Support for the Supreme Leader
Ali Khamenei remains a commonality between conservatives, but this commonality is increasingly
splintered, as demonstrated by recent conflicts between parliament, Ahmadinejad’s government,
and the judiciary. Newspapers that supported Ahmadinejad in 2009, such as Resalat, are now
among the newspapers very critical of him, and the print media’s political affiliations continue on
the trajectory of becoming increasingly fractured. The reformists also experienced fracturing,
albeit not as stark as among the conservative groups. Media outlets, such as Arman newspaper, are
less explicit in their stance toward reformists, and are commonly referred to as organs “close to
reformists.” Other papers, such as Shargh, are more overt in their affiliations, and are treated as

“reformist” in this report.

This report was compiled as an information report, rather than an analytical piece. We endeavour
to highlight the shifting allegiances of print media and examine national publications with a focus on
politics, economics, and society. Newspapers are divided by faction (Pro-government Conservative,
Traditional Conservative, Critical-of-the-Government Conservative, Affiliated with Reformists, and
Reformist), and labeled with their 2009 political affiliations, their expected affiliations for 2013, and
their stance on reformists. Once the Guardian Council releases the final vetted candidates on May

24th, these newspapers will become active in supporting their preferred factions or candidates.



http://iranmediaresearch.org/en/wiki/article/912
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/388635.stm

Pro-Government Conservative

Iran

Supported in 2009: Ahmadinejad.
Expected to support in 2013: .

They will likely support Ahmadinejad’s endorsed

candidate Esfandiar Rahim Mashaei. “

Stance on reformist participation: Opposed.

Iran is owned by the Islamic Republic of Iran News Agency (IRNA) and is currently managed by
Mosayeb Naeemi. Iran has served the present and past two administrations of Akbar Hashemi Raf-
sanjani and Mohammad Khatami through an emphasis on the government’s news, with very limited

coverage of other factions.

During the presidency of Ahmadinejad, however, Iran moved beyond government support; Iran
supports not only Ahmadinejad, but also his larger camp, including presidential hopeful Esfandiar
Rahim Mashaei. In addition, Iran publishes harshly critical pieces about the Parliament, judiciary,
and other organizations formed and run under Khamenei'’s supervision. This has resulted in the

arrest and one-year conviction of Iran’s manager, Naeemi.

Iran also has an affiliated website called Iran Network which is tasked with attacking those critical
of the government such as Khamenei's representative in the IRGC Ali Saeedi and the IRGC'’s polit-
ical deputy Rasul Sanai Rad. According to Iran Network, those associated with Iran’s military have
attacked and criticized the government with the pretense of protecting the nation from threats
from the United States. They have accused Fars, Tasnim, Daneshjoo, Nasim, Mashregh, and Borhan
of using government funds to launch and run multiple news agencies in an attempt to dominate the

media sector and undermine the government.



http://www.iran-newspaper.com/
http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=1&Id=136793&Rate=0
http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=1&Id=136793&Rate=0

Khorshid

2 g ol lg g0l g m

g sobaudl . clodas! dolija
Supported in 2009: Ahmadinejad. ezt cysall o s szl crles

Expected to support in 2013: 2 5k Ldponma  Jyfun pita
« AAYTTYYT - AAOTFFS- o al

el aageds bl '+.'11-"\::\J"’J"i
or a candidate supported and approved by Ahmadinejad. wotbal 31 ol ailsler aoler

They will likely support Esfandiar Rahim Mashaei,

Stance on reformist participation: Opposed.

Khorshid belongs to the Social Security Organization, and is one of Iran’s highly funded news orga-
nizations. Saeed Mortazavi, well known for closing down multiple newspapers when he served as

Tehran’s prosecutor, manages this newspaper. Khorshid has chosen the Ahmadinejad group’s motto,

“Long live the spring,” as its main headline on several occasions.

Emtiaz

Supported in 2009: Was not in publication in 2009.
Expected to support in 2013:

They will likely support a candidate from

the Ahmadinejad and Mashaei faction.

Stance on reformist participation: Unknown.

http:i/emtiazdaily.com’
th 4

The owner and editor-in-Chief of Emtiaz is Gholam Hossein Shabani, who publicly supports Ah-

madinejad.



http://www.khorshidnews.org/newspapers/pdf/SI450482JW8649751.pdf
http://khorshidnews.org/?mod=index&np=118
http://www.khorshidnews.org/newspapers/pdf/SI450482JW8649751.pdf
http://emtiazdaily.ir/
http://emtiazdaily.ir/newspaper/PagePDF/535
http://emtiazdaily.ir/newspaper/pagepdf/524
http://emtiazdaily.ir/newspaper/pagepdf/524

Javan

Supported in 2009: Ahmadinejad.

Expected to support in 2013:

They will likely support a candidate who is endorsed
by the IRGC and the Supreme Leader.

Stance on reformist participation: Opposed.

Javan is affiliated with the IRGC and is currently managed by Mohammad Vodood Heidari, an

official from Basij University. Javan supports Ahmadinejad, but not Esfandiar Rahim Mashaei.
Javan has written that since late 2011, Ahmadinejad has generated suspicions over the validity of
the election process, through outspoken criticisms of the June 2013 elections. According to Javan,
this campaign to undermine the system was undertaken because Ahmadinejad remains doubtful
that his candidate, Esfandiar Rahim Mashaei, will be approved by the Guardian Council. Javan

has also criticized Ahmadinejad for disturbing public opinion about the election process and the
organizations involved for the sake of one potential candidate, adding that “during the past 34
years, no one has ever heard Ahmadinejad raise doubts over the election process or criticize the

Guardian Council for disapproving certain individuals.”

Javan managers have claimed their efforts to confront the Green Movement and suppress
post-election protests in 2009 were a “Jihad and a revolutionary act.” As such, Javan’s official
mandate remains to confront reformists and to collaborate with security and military organizations

to suppress unrest and protests.



http://www.javanonline.ir/
http://www.javanonline.ir/vdchk6nkx23nkqd.tft2.html
http://www.javanonline.ir/vdchk6nkx23nkqd.tft2.html

Vatan Emrooz

Supported in 2009: Ahmadinejad.
Expected to support in 2013:

They will likely support a candidate

representing the Paydari Front.

Stance on reformist participation: Opposed.

Mehrdad Bazrpash, a former Ahmadinejad supporter (no longer in contact due to disagreements)
and the head of the National Youth Organization, owns Vatan Emrooz. During the past few years,
the newspaper has maintained close ties with the Paydari Front political party, established by

a group of former Ahmadinejad cabinet ministers, including Iran’s billionaire minister Sadegh
Mahsouli, alongside a group of IRGC businessmen who are supported by the conservative cleric
Mesbah Yazdi. So far the newspaper has remained silent about whether it will support a candidate

endorsed by Ahmadinejad.

Eghtesad Pooya

Supported in 2009:

Did not take a position. s .
Expected to support in 2013: — b M ’
They will likely support a candidate from the e
Ahmadinejad and Mashaei faction.

Stance on reformist participation: Opposed.

Eghtesad Pooya is a business newspaper that supports Ahmadinejad and Mashaei. Eghtesad
Pooya began as a provincial newspaper published in Golestan province and is now published
nationwide by editor-in-Chief Habibollah Gholish Lee. It is known as the “business bulletin of Ah-
madinejad’s government,” providing a platform of praise for Ahmadinejad’s economic and financial

policies.



http://www.vatanemrooz.ir/
http://www.eghtesadpooya.com/

Farheekhtegan

Supported in 2009:

Ahmadinejad; partially supported Mir Hossein Mousavi

TIN5 @) wwwiAdn ir @

Expected to support in 2013:
They will likely support a candidate who is supported

and approved by Ahmadinejad and the Paydari Front.

Stance on reformist participation: Opposed.

Farheekhtegan is owned by the Islamic Azad University. During Ahmadinejad’s first term as pres-
ident, he often criticized and attacked the former President of Islamic Azad University, Abdollah
Jasbi. As a result, Farheekhtegan did not support Ahmadinejad during the 2009 election while

they never publicly supported the other three presidential candidates. The newspaper even em-
ployed several reformist journalists who were arrested shortly after the 2009 elections for their

coverage while working for the newspaper.

While Abdollah Jasbi was the university president, Farheekhtegan was close to Akbar Hashemi
Rafsanjani. When Jasbi was dismissed in 2010, however, Farhad Daneshjoo, the head of the elec-
tion department at the Ministry of Interior during the 2009 election, was instated as the universi-
ty’s new president, with the addition of a new editor-in-Chief, Hamid Reza Abedi-Khorsandi. These

appointments were made with Khamenei's support.

Under Abedi-Khorsandi's management, Farheekhtegan has changed its political position to sup-
port the Ahmadinejad government. It is likely that Farheekhtegan will support a representative of
the Paydari Front or a candidate approved and supported by Ahmadinejad.

Afarinesh is another newspaper affiliated with the Islamic Azad University that has undergone

similar changes during the past few years.



http://www.farheekhtegan.ir/

Tamasha

Supported in 2009:

N/A (newspaper was founded in 2010).
Expected to support in 2013:

They will likely support a candidate from

the Ahmadinejad and Mashaei faction.

Stance on reformist participation: Opposed.

Ertebat Baran Pooya Art and Culture Institute owns Tamasha, a publication launched in 2010, with
Esmaeil Ramezani as the editor-in-Chief. Tamasha, which covers sports, cultural and social topics, is

thought to be affiliated with the Ahmadinejad and Mashaei team.

Haft Sobh

Supported in 2009: Ahmadinejad.

Expected to support in 2013:

Not clear what their stance is.

(SRS

Haft Sobh is a Qom-based national newspaper, owned by Ertebat Baran Pooya Art and Culture In-

Stance on reformist participation:

Partial Support.

stitute and run by editor-in-Chief Ali Mazinani. Although Haft Sobh supports the Ahmadinejad and
Mashaei faction, the paper attempts to hide this fact. In order to avoid censorship from traditional

conservatives opposed to Ahmadinejad it has hired a number of reformist journalists to hide its

direct support for the president.



http://www.tamashaonline.ir/
http://www.javanonline.ir/vdcenz8efjh8nni.b9bj.htm
http://7sobh.com/
http://www.fardanews.com/fa/news/146871
http://www.jahannews.com/vdchqxnzk23n-wd.tft2.html

Rah Mardom

Supported in 2009:

Not a national newspaper, dealt with local issues.

Expected to support in 2013:

They will likely support a candidate from the

Ahmadinejad and Mashaei faction. R g

Stance on reformist participation: Unknown.

Rah Mardom is based in Kerman but distributes a limited number of copies across the country. It

is affiliated with Ahmadinejad and Mashaei. Naser Ghadiri serves as editor-in-Chief.

Siasat Rooz

Supported in 2009: Ahmadinejad.
Expected to support in 2013: They will likely support a candidate representing
the coalition of conservatives.

Stance on reformist participation: Opposed.

The editor-in-Chief of Siasat Rooz is Member of Parliament Ali Yousefpour, a former IRGC
member and member of the Society of Devotees of the Islamic Revolution, which supported
Ahmadinejad during the 2005 and 2009 elections. Siasat RooZz’s editorial line indicates that it

supports only Ahmadinejad and not Mashaei.

® (5jio dao fpwilaw 89,5 03 g pudpw e oy doe I g o e jniiug o tjliel calioe
o ol zplt Sid B e oMb oo f o jy9 @059l puld i el Cha @ 0aly oMl lige 2 Sladnl o g )lle | 2 goLaiEl @
© YEOFD-OF — jslial, by 0 Slo dow 22 45T 0 iy c1pe 2008 o yg0l @ 1S (5000 b 1 0], ddhio @ o) sip0 2auliT g S @
© A VOV tprled @ A AYAV-—F 1008l @ 15 M — SOk xS - ok ol — LIS ol £ L @ FAYFABAY o )il (gl t2s 595 @
OFVVY _YEFF _FYFY 1 g3laiBl b ylowi @ [SSN Y- A TREYV= @ VFFASYFAVY 1 jany S @



http://rahemardomnews.com/
http://www.siasatrooz.ir/
http://www.siasatrooz.ir/vdcc1pqm.2bqoo8laa2.html
http://www.siasatrooz.ir/vdcc1pqm.2bqoo8laa2.html

Tracitional Conservative

Resalat

WWW._RESALAT-NEWS.COM

Supported in 2009: Ahmadinejad.

Expected to support in 2013: ; “
They will likely support a candidate '

representing the coalition of conservatives.

Stance on reformist participation: Opposed.

Resalat is owned by the Resalat Foundation, the editor-in-Chief is Morteza Nabavi, a well-known

conservative figure and also a member of the Expediency Discernment Council of the System
(a position appointed directly by the Supreme Leader). Another Resalat editor is Mohammad Ka-

zem Anbarlooyi, a member of the Islamic Coalition Party.

Resalat represents traditional conservatives such as the Islamic Coalition Party, Society of Semi-

nary Teachers of Qom, Islamic Society of Engineers, and the Society of the Islamic Associations of

Tehran's Guilds and Bazaar. During the 2005 election, Resalat initially supported Ali Larijani, but

quickly moved to support Ahmadinejad, an endorsement that continued through the 2009 elec-
tion. Since 2010, the newspaper has been divided between the Supreme Leader and Ahmadinejad.
They have found a middle ground in supporting the President (not for re-election, but as a politi-

cian with credibility), but not supporting his endorsement of Mashaei.

Resalat is strongly opposed to reformists. The newspaper supported the suppression of the Green
Movement in 2009 and supports the house arrests of Mir Hossein Mousavi and Mehdi Karroubi. It
appears that Resalat is against the notion of free elections. According to Resalat writers, reformists

should be stopped from participation in the election.



http://www.resalat-news.com/
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2428466
http://www.motalefeh.org/
http://www.jameehmodarresin.org/
http://www.jameehmodarresin.org/
http://www.asnaf-bazar.ir/
http://www.asnaf-bazar.ir/
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=127195

Kayhan

Supported in 2009: Ahmadinejad.
Expected to support in 2013:

They will likely support a conservative candidate

who is approved by the Supreme Leader.

Stance on reformist participation: Opposed.

Kayhan was a pre-revolutionary media institution, reshaped into a mouthpiece for the office of

the Supreme Leader during the Islamic Revolution. Hossein Shariatmadari, directly appointed by
Khamenei, manages the newspaper. Shariatmadari is associated with Iran’s intelligence services and
is a former IRGC official. Kayhan is also recognized as a security organization in charge of building
cases against the opposition and those critical of the regime inside the country and abroad. Kayhan
maintains close ties with security and judiciary officials and organizations and is considered to be

one of the most influential newspapers in Iran.

During the reformist era, Kayhan was opposed to the government; however, it supported the Ah-
madinejad government until 201, after which conflicts between Ahmadinejad and Khamenei arose

over the dismissal of Minister of Intelligence and National Security Heidar Moslehi. Since then, Kay-

han has made efforts to maintain its previous editorial line of support for Ahmadinejad, in order to
maintain the patterns of public endorsement displayed between 2005 and 2011. However, Kayhan

does not support Ahmadinejad’s presidential hopeful Mashaei.

During the past few months, Kayhan has supported current Mayor of Tehran and former hardline
police chief Mohammad Bagher Ghalibaf, responsible for squashing the student protests of 1999
and 2005. Ghalibaf is expected to register his name for the Presidency alongside Gholam Ali Hadd-
ad-Adel and Ali Akbar Velayati (also known as the 2+1 coalition).



http://www.kayhannews.ir/
http://www.nytimes.com/2011/04/24/world/middleeast/24iran.html?_r=0

Jam-e Jam

Supported in 2009:
Ahmadinejad.

Expected to support in 2013:
They will likely support a candidate approved by the M nq

ruling regime, excluding Ahmadinejad and Mashaei.

Stance on reformist participation: Opposed.

Jam-e Jam is affiliated with Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), which has complete con-
trol over radio and television in Iran. (The head of IRIB, Ezzatollah Zarghami, is appointed by the
Supreme Leader.) Bijan Moghaddam, a journalist who worked previously with Resalat and was the

former editor-in-Chief of Fars News Agency, is now the editor-in-Chief of Jam-e Jam. Jam-e Jam

maintains close ties with the Society of Devotees to the Islamic Revolution, and supported Ah-
madinejad in 2009. In 2013, however, Jam-e Jam will likely support a candidate from the ruling fac-
tion, unrelated to Ahmadinejad and Mashaei. The newspaper was opposed to Mir Hossein Mousavi

and Mehdi Karroubi and supported their house arrest.



http://www.jamejamonline.ir/
http://www.asriran.com/fa/news/1590/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A8%D9%8A%D8%B1-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85-%D8%B4%D8%AF/
http://www.asriran.com/fa/news/1590/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A8%D9%8A%D8%B1-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85-%D8%B4%D8%AF/

Khorasan

Supported in 2009:

They indirectly supported Ahmadinejad; however,
their main political aim was to encourage
participation in the elections.

Expected to support in 2013: 9

They will likely support a conservative candidate
approved by the Society of Seminary Teachers of
Qom and the Combatant Clergy Association.

Stance on reformist participation: Neutral.

Khorasan has been in print for about 60 years and is headquartered in Mashdad, but distributed
nationwide. The newspaper was acquired by the government after the Islamic Revolution and since
2000, has worked under the supervision of the Supreme Leader’s Office. A five-member board of
trustees close to traditional conservatives manages the newspaper. The current director of Kho-
rasan is Kourosh Shojaei Boorabad and the editor-in-Chief is Mohammad Saeed Ahadian. In 2009,
Khorasan encouraged participation in the elections, defended the integrity of the regime, and
supported the governing system of the Islamic regime. Although Khorasan published news about
all four presidential candidates in 2009, it supported the suppressions and arrests following the
election. Khorasan is slated to support a candidate representing the majority of traditional con-
servatives, who is also approved by the Society of Seminary Teachers of Qom and the Combatant

Clergy Association.



http://www.khorasannews.com/Default.aspx
http://www.khorasannews.com/AboutUs.aspx?type=1&year=1391&month=12&day=12

Quds

WWW.QUDSONLINE.IR

Supported in 2009: Ahmadinejad.
Expected to support in 2013:

They will likely support a candidate
endorsed by the Supreme Leader.

Stance on reformist participation: Neutral.

Quds is part of Astan Quds Razavi, a charity foundation in Mashhad that administers the Imam
Reza Shrine. The Supreme Leader appointed the head of Astan Quds, Abbas Vaez Tabasi and the
managing director is Gholamreza Ghalandarian. The newspaper is based in Mashhad but distribut-
ed nationally. Quds maintains a conservatively-oriented content and publicly supports the Supreme
Leader’s decisions. For the 2013 election it will support a candidate that represents a majority of

the governing conservatives, excluding the Ahmadinejad faction.

Abrar

Supported in 2009:

N/A (has not supported a presidential

candidate since the 1997 elections)

Expected to support in 2013:

Will not take a side.

Stance on reformist participation: .
Will not take a side.

Mohammad Safizadeh, a former deputy at the Ministry of Interior throughout the 1980s and 1990s,
holds the license for the Abrar publication group, which includes Abrar (news), Abrar-e Vazeshi
(sports), and Abrar-e Eghtesadi (business). Abrar supported Ali Akbar Nategh-Nouri during the

presidential election in 1997, but since then, the newspaper has not taken sides in the elections.



http://www.qudsonline.ir/
http://www.abrarnews.com/

Hemayat

Supported in 2009: Ahmadinejad.
Expected to support in 2013: N/A

Stance on reformist participation: N/A

WWW Hemayat Net

Hemayat is the organizational newspaper of the State Prisons Security and Corrective Measures

Organization, affiliated with the judiciary. The current managing director of Hemayat is Ali Shams.
Hemayat is the judiciary’s official media outlet and will reflect the position of judiciary officials re-
garding the upcoming election -typically in favor of the conservative faction. This newspaper is not
particularly political in its writing, but chose to support Ahmadinejad as the conservative candidate
in 2009. They are not expected to hold a position on the 2013 presidential candidates, given the

large number of conservative candidates expected to participate.

Critical-of-the-Government Conservative
Hamshahri

Supported in 2009: Did not take a position. ' “ ‘
<5 1R
Expected to support in 2013: They will likely L[A E -‘]. . )

haind b o . i

support Ghalibaf or a candidate endorsed by
the Supreme Leader.

Stance on reformist participation: Not entirely opposed.

The municipality of Tehran holds the license of Hamshahri; therefore, the mayor of Tehran appoints
the managers of the publication and it is the most widely distributed publication in Iran. Hamshahri
was launched when Gholamhossein Karbaschi was the mayor of Tehran and maintained close ties
with Akbar Hashemi Rafsanjani. This relationship ended when Ahmadinejad became mayor of

Tehran.



http://www.hemayet.net
http://www.prisons.ir/
http://www.prisons.ir/
http://hamshahrionline.ir/

When Mohammad Bagher Ghalibaf became mayor in 2005, the managing staff of Hamshahri once
again changed, with a number of reformist journalists joining the newspaper. During Ghalibaf’s term
as mayor, the Hamshahri publication group greatly expanded through weekly and monthly maga-
zines, including Hamshahri Javan (youth audiences), Hamshahri Tandorosti (health and medicine),
Hamshahri Memari (architecture and urban planning), and Hamshahri Tamashagar (TV and cine-

ma).

In 1997 and 2001 Hamshahri indirectly supported Khatami'’s candidacy, and in 2005 it publicly
supported Ahmadinejad. The newspaper avoided taking positions during the 2009 election. Since
2005, due to increasing conflicts between Ahmadinejad and Ghalibaf, Hamshahri has continuously
criticized Ahmadinejad’s socioeconomic policies. Hamshahri has recently intensified its criticisms

of Ahmadinejad, on one occasion for “wasting over 521 billion dollars of profit from the oil industry.”

These reports have started a new round of media battles between Hamshahri and various govern-

ment-leaning newspapers.

Hamshahri is likely to support Ghalibaf, if he runs, or a candidate approved by him. The newspaper
will not support members of the Ahmadinejad camp. Hamshahri has indicated that reformists must
distance themselves from the views and support of the 2009 protesters if they want to have a role

in the upcoming election.



http://hamshahrionline.ir/details/196449
http://hamshahrionline.ir/details/196449

Jomhouri Eslami

Supported in 2009: Opposed Ahmadinejad.

Expected to support in 2013:

They will likely support Akbar Hashemi Rafsanjani, W ’ /
if he runs, or a moderate candidate close to Rafsanjani. J ¢
Stance on reformist participation:

Will only support the participation of

reformists with a weak candidate.

Jomhouri Eslami was launched as a newspaper for the Islamic Republic Party in 1979, with Ali
Khamenei as manager until his presidency in 1981. The Islamic Republic Party also appointed Mir
Hossein Mousavi as editor-in-Chief until he became Minister of Foreign Affairs, and, in 1981, Prime

Minister.

Khamenei still holds the publication license for Jomhouri Eslami. Masih Mohajeri, an old member
of the Islamic Republic Party, is the directing manager and the editor-in-Chief. Mohajeri maintains

close ties with Akbar Hashemi Rafsanjani.

The newspaper was opposed to reformists during the reformist era, and supported Rafsanjani
during the 2005 elections. It has been critical of Ahmadinejad since his presidency and has pub-
lished several critical pieces about the relationship between Ahmadinejad and his close adviser,
Mesbah Yazdi. The newspaper has often written that the two are trying to exclude established

clerics from the political scene.

Jomhouri Eslami did not publicly support a candidate during the 2009 election, but was opposed
to Ahmadinejad and his second term as president. It is unlikely Jomhouri Eslami will support
Ahmadinejad or Mashaei in 2013. This paper will likely support Akbar Hashemi Rafsanjani if he is

vetted; otherwise, it will support a moderate candidate or someone close to Rafsanjani.

Although Jomhouri Eslami is greatly committed to the Supreme Leader, it is against the interfer-
ence of organizations such as the IRGC or the IRIB in the elections. This newspaper will likely
only support the participation of reformists with a weak candidate, and would likely support their

coalition with a moderate conservative figure.




Tehran Emrooz

Supported in 2009:

Supported Mohsen Rezaei; remained neutral toward reformists.
Expected to support in 2013:

They will likely support Mohammad Bagher Ghalibaf

or a conservative outside of the Ahmadinejad camp.

Stance on reformist participation:

Opposed to participation of reformists with their top candidate.

Tehran Emrooz is affiliated with the Islamic Development Organization. Simaye Mehr Hasti Art and

Cultural Institute holds the newspaper’s license and Maijid Rafiyi is the managing director.

Tehran Emrooz is affiliated with critical-of-the-government conservatives; it is close to Ali Larijani,
Ahmad Tavakkoli and Mohsen Rezaei. It is also known as a political mouthpiece for Tehran’s mayor
Mohammad Bagher Ghalibaf, who uses Tehran Emrooz to discuss his political viewpoints in a com-

paratively more direct fashion than those presented in Hamshahri.

Tehran Emrooz was launched after Ahmadinejad’s election in 2005. The newspaper has maintained
a conservative tone and been critical of the government. It was one of the few newspapers that
discussed Ahmadinejad'’s financial fraud cases in 2007 and 2008, culminating in the newspaper’s
closure in 2008, after publishing an extensive critical piece of the President entitled “Being Poor in
a Prosperous Era.” Publication was resumed after seven months and in 2009, Tehran Emrooz sup-
ported Mohsen Rezaei and remained neutral towards Karroubi and Mousavi. During the post-elec-

tion unrest, however, Tehran Emrooz supported protest suppression.

For the 2013 elections, this newspaper will support Ghalibaf or a candidate approved and support-
ed by him and critical-of-the-government conservatives. Tehran Emrooz is opposed to both Ah-

madinejad and Mashaei as well as reformist participation with their top candidate.



http://www.tehrooz.com/

Mellare Ma

Supported in 2009: Mohsen Rezaei.

Expected to support in 2013: They will likely

support Mohsen Rezaei again or his favored candidate.
Stance on reformist participation:

Opposed to participation of reformists with their top candidate.

Mohsen Rezaei, former commander of the IRGC and general secretary of Expediency Discernment
Council of the System, holds the newspaper’s license. Rezaei ran as a conservative candidate in the
2009 presidential elections. Mellate Ma reflects Rezaei’s opinion and interests and that of his close
confidants. The newspaper often criticizes the economic and strategic decisions of the govern-

ment, but stays away from criticizing the government’s foreign policies.

Mellate Ma will support Mohsen Rezaei or his endorsed candidate in the upcoming election. Its

editorial tone indicates hope that the Ahmadinejad camp will be eliminated from the ruling faction.

Maghreb

Supported in 2009: Mohsen Rezaei. I d
[ |
Expected to support in 2013 election: N/A _ / g Ia
[ L7
Stance on reformist participation: Inconsistent. ’/%

Mardom Foundation is the license holder of Maghreb, a party created in 2009 supporting Mohsen
Rezaei with Mehdi Emami Naseri as the managing director. Naseri was briefly arrested in 2012 over
“non-political and non-financial charges.” In February 2013, Naseri and Maghreb's politics editor Ali

Reza Aghaeirad were detained over an article criticizing the President. The newspaper is currently

out of distribution due to low readership and financial difficulties.

Maghreb has attempted to present itself as a reformist newspaper, but inconsistently, as it has
pledged support to Saeed Mortazavi, the former prosecutor of the Islamic Revolutionary Court
and former Prosecutor General of Tehran, who was responsible for the closure of several reform-
ist newspapers and the arrest of many reformist journalists. The newspaper had previously been

affiliated with Mohsen Rezaei, but it is not presently associated with any faction.



http://www.mellatonline.net/
http://www.mellatonline.net/index.php/titr1/31942-1391-12-12-05-42-09/
http://www.maghrebonline.ir/
http://www.mahdiemami.blogfa.com/post-49.aspx
http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=82433

Ghanoon

Supported in 2009: N/A LS
) /G/j Lz
Expected to support in 2013: X

They most likely oppose the Ahmadinejad 9 (o0
faction and maintain a strong allegiance . /
to Mostafa Pour-Mohammadi. \

Stance on reformist participation: Neutral.

Ghanoon’s license is held by Sepideh Taban Art and Culture Center with Mahnaz Mazaheri as its
managing director. The first copy of Ghanoon was published in October 2012, about three months

after the online version was launched. According to the managers of Ghanoon, the newspaper is

independent and committed to the constitution and religious and national values of Iranians. The
newspaper’s mandate states: “Journalists and staff working with this newspaper are associated with
both reformist and conservative factions, and some of them might not even believe in any of the

political factions, but all of them work within the legal structures of the regime.”

Ghanoon criticizes the current government’s socioeconomic decisions and maintains close ties
and maintains close ties with Mostafa Pour-Mohammadi, formerly a contender for the presidency
(he did not register). Pour-Mohammadi is well known for his role as prosecutor of the revolution-
ary courts during the 1988 massacre of Iranian prisoners. Under the Rafsanjani presidency he was
deputy minister of intelligence, and later became interior minister during Ahmadinejad’s first term.
Soon after his dismissal from Ahmadinejad’s cabinet, however, he became critical of the govern-

ment. He is now the head of the National Inspection Organization.




Ettelaat

Supported in 2009: Mir Hossein Mousavi

Expected to support in 2013:

They will likely remain publicly neutral, but -
will indirectly support Akbar Hashemi " ’
Rafsanjani if he runs. u

Stance on reformist participation: pdg Jids Juo

Unofficially supports reformists.

Owned by Ettelaat Publication, this newspaper was in circulation prior to the Islamic Revolution.

Mahmoud Doaej, a cleric close to Ayatollah Khomeini, took over the newspaper in 1979, acting as

the managing director of Ettelaat and its affiliated publications.

Doaei now manages Ettelaat as Ayatollah Khamenei's representative. He is known as a traditional
reformist cleric who supported Mir Hossein Mousavi during the 2009 election, although during the
election Ettelaat did not publicly endorse any candidate and neutrally covered all four candidates.

Following the elections, government associated media unsuccessfully requested Doaei’s dismissal.

Similar to Kayhan, Ettelaat is managed by a Khamenei representative. Ettelaat has a higher number
of copies in circulation than Kayhan, but it does not wield as much influence over the media and

political environment of the country.



http://www.ettelaat.com/new/
http://www.ettelaat.com/

Fredal

'S &
Qa0 P 2
"‘J‘u‘. ~; “.;\§’ e 3
. r""r/d.{" a-{;’\,,si
Supported in 2009: N/A o
AF T,
,J Oy e
Expected to support in 2013: N/A : e,

Stance on reformist participation:

Against anyone who will agitate the status quo.

Reza Saberi Khorzooghi is the license holder and managing director of Etedal daily newspaper.
Etedal primarily covers news about clerics, marjas and religious events. Etedal’s main mission is to
publish Khamenei statements and to represent him as a holy religious figure to Iranians. This news-

paper has limited influence on Iranian politics but is unaffiliated with reformists.

Ebrekar

Supported in 2009: Opposed to Ahmadinejad.
Expected to support in 2013:

Unknown, though they are not supportive

of the Ahmadinejad faction.

Stance on reformist participation:

Will likely support a candidate such as

Akbar Hashemi Rafsanjani.

Mohammad Ali Vakili is the license holder and managing director of Ebtekar. Ebtekar is critical

of the government, but unrelated to reformists. During the 2009 elections, Ebtekar focused its
coverage on the rivalry between Mousavi and Ahmadinejad. Ebtekar has not clarified whether it
will support a particular candidate in 2013, but it is expected that its disapproving tone toward the

Ahmadinejad faction will continue.



http://etedaldaily.ir/
http://www.etedaldaily.ir/1389/11/26/Etedal/1785/Page/1/Etedal_1785_1.pdf
http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/News.aspx?NID=50005

Glose fo Reformists

Mardomsalari

Supported in 2009:

Supported Mir Hossein Mousavi.

Expected to support in 2013:

They will likely support Mostafa Kavakebian,
or Akbar Hashemi Rafsanjani if they

become candidates.

Stance on reformist participation: Supports.

The Mardomsalari party, formed during the reformist era, newspaper’s license holder. Mostafa
Kavakebian, leader of the party and potential 2013 presidential candidate, is the managing director.
Mardomsalari is critical of the Ahmadinejad government, leaning toward moderate reformists and
critical-of-the-government conservatives. During the 2009 election, Mardomsalari openly support-
ed Mousavi and opposed the election results and the protest suppression. However, Mardomsalari
stopped publishing news related to Mousavi and Karroubi after authorities instituted aggressive
guidelines during post-election unrest. Mardomsalari will support Akbar Hashemi Rafsanjani in the
upcoming election. If Rafsanjani does not get clearance to run, they will support another reformist

candidate.



http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=24232
http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=24232#160552

Arman

Supported in 2009: Mir Hossein Mousavi.
Expected to support in 2013: They will likely
support Akbar Hashemi Rafsanjani.

= |

Hooshmand Sefidi is the Arman’s license holder and Hossein Abdollahi is the editor-in-Chief. Arman

Stance on reformist participation: Supports.

is closely tied to Akbar Hashemi Rafsanjani and its editorial line advocates for his run as president.

Arman is largely critical of Ahmadinejad’s government, but refrains from publishing critical pieces
about the ruling faction, the parliament, judiciary and organizations under Khamenei's supervision.
However, this editorial policy exists due to current conditions of conservatism within the govern-

ment and clerical classes. Arman considers Akbar Hashemi Rafsanjani as a “perfect candidate.”



http://www.armandaily.ir/
http://armandaily.ir/1391/08/22/Files/PDF/13910822-2051-9-1.pdf

Aftab Yazd

Supported in 2009: Mehdi Karroubi.

Expected to support in 2013: ($3LaiBl g laial o pualacu SS3A b doli )y
Reformist candidate Akbar Hashemi Rafsanjani.

Stance on reformist participation: Supports.

Initially a provincial newspaper published in Yazd, Aftab later became a national publication with
Mojtaba Vahedi as its chief editor. Its license holder is Mansour Mozafari. The newspaper maintains

ties to the Association of Combatant Clerics, and is close to reformists Mehdi Karroubi, having

supported Karroubi during the 2005 elections, while the majority of other reformist newspapers
supported Mostafa Moein and Akbar Hashemi Rafsanjani. In 2009, the newspaper supported Kar-

roubi again, even though Mousavi was the top reformist candidate.

Following the arrests of Karroubi and Mousavi during the post-election unrest, Vahedi fled the
country and worked as Karroubi’s consultant from abroad, resigning in 2011. Aftab Yazd remains
critical of the government and often reports on the positions of moderate clerics in the reformist

and conservative factions.

Donya-e Egtesad

Supported in 2009: Did not take a position.

Expected to support in 2013: Will likely support

Akbar Hashemi Rafsanjani.

Stance on reformist participation: Supports.

Ali Reza Bakhtiari is the managing director of the business newspaper Donya-e Eqtesad. It has the
largest national circulation and supports a free economy. Although it covers news with political
themes from all factions, it is closely tied to the Kargozaran Sazandegi party, well known for their
support of Akbar Hashemi Rafsanjani. Donya-e Eqtesad did not support any particular candidate

during the 2009 election, but vaguely emphasized a candidate who is “in Iran’s best interests”.



http://www.aftabeyazd.ir/
http://www.rouhanioon.com
http://www.donya-e-eqtesad.com/

Jahan-e Sanat

They will likely oppose the Ahmadinejad camp. b g Eloixt golaidt anliyg

Stance on reformist participation: Supports.

Mohammad Reza Saadi is the license holder and managing director of Jahan-e Sanat. This newspa-
per is critical of Ahmadinejad’s economic policies, and holds political, social and cultural positions
that are closer to reformists. However, it did not support Mousavi and Karroubi during the 2009
election. It appears that Jahan-e Sanat opposes Ahmadinejad’s camp and their participation in the

upcoming election; however, it has not specified support for any other candidates.

Kar va Kargar

Supported in 2009: Mir Hossein Mousavi.

Expected to support in 2013: They will likely support

/ lj?f"‘(::‘-tl‘)‘.'.
either a reformist or a conservative candidate
critical of the government. )) , )

Stance on reformist participation: Supports

The Workers' House of the Islamic Republic holds the license for Kar va Kargar and Esrafil Ebadati
is the managing director. Iran’s official labor union and the Workers' House were formed during the
first years after the Islamic Revolution to prevent the formation of Marxist groups among Iranian
workers. During the reformist era, this group took on a reformist identity, and did not accept the
existence of independent workers’ syndicates. As such, their reformist tendencies do not extend to

workers rights, but rather to centralizing control over them.

The newspaper supported Khatami in the 1997 and 2001 elections, Mostafa Moein in 2005, and
Mousavi in 2009. However, following the post-election unrest, they ceased their support of Mousa-
vi, Karroubi and reformists in general. During the 2013 election, Kar va Kargar will likely support
either the top reformist candidate, a candidate supported by Akbar Hashemi Rafsanjani, or a
critical-of-the-government conservative. This newspaper has very low readership, and maintains

inconsistent publication.



http://jahanesanat.ir/
http://karvakargar.com/

Reformists

Bahar

Supported in 2009: Mir Hossein Mousavi.

Expected to support in 2013:

They will likely support either a reformist or /

a conservative candidate critical of the government, L 4
such as Akbar Hashemi Rafsanjani.

Stance on reformist participation: Supports.

The license holder and the managing director of Bahar is Saeed Pour-Azizi, the director of the
presidential media office during the term of former President Mohammad Khatami. Bahar is a
reformist newspaper that experienced closures in 2000, 2003 and 20710. It resumed publication in
November 2012. Bahar's editorial board includes leading reformist activists Fereidoon Amoozadeh-

Khalili, Khosro Talebzadeh, and Behrouz Geranpayeh.

Bahar is the closest newspaper to Mohammad Khatami, the reformist faction, the Mosharekat
(Participation) Front, and Mojahedin of the Islamic Revolution Organization Party. Activities of
these factions and parties have been greatly limited by the judiciary and officials at the Ministry of

Interior since 2005.

The majority of reformists, including Khatami, have discussed their conditions for participation with
Bahar, which include widening the political space, releasing political prisoners, ending the house
arrests of Mousavi and Karroubi, and providing a safe and healthy space for competition in the next

election.



http://baharnewspaper.com/

Etemaad

Supported in 2009:
Was divided between Mir Hossein
Mousavi and Mehdi Karroubi

Expected to support in 2013:

They will likely support either a reformist
or a critical-of-the-government conservative candidate.

Stance on reformist participation: Supports.

Elias Hazrati, a well-known reformist figure, is the license holder and managing director of Etemaad.
The paper was first launched in 2002, and has since been shut down twice. Hazrati supported
Karroubi during the 2009 elections, but the majority of the newspaper’s journalists supported

Mousavi.

After the election, Etemaad developed a conservative editorial line to avoid suppression. During
recent months, however, Etemaad has been covering news and discussions circulating between
reformists, traditional conservatives, and critical-of-the-government conservatives in an attempt to

facilitate the return of reformists to Iran’s political scene.



http://www.etemaad.ir/

Shargh

Supported in 2009:

They did not publicly support one candidate.

Journalists on their staff, however, openly - F A
supported Mousavi and Karroubi. 4 "
Expected to support in 2013: Will likely b

support Akbar Hashemi Rafsanjani

Stance on reformist participation: Supports.

Mehdi Rahmanian is the license holder and managing director of Shargh which closed down four
times since 2002. During its first period of publication, Shargh had close ties with Akbar Hashemi
Rafsanjani and his Kargozaran Sazandegi Party; however, it eventually developed a more neutral
editorial line. During the 2009 election, the majority of journalists working with Shargh were either

Mousavi or Karroubi supporters, but Shargh did not publicly support one particular candidate.

Shargh remains critical of the government. The erosion of relations between Ahmadinejad and

Khamenei has given Shargh more flexibility to criticize the President and Mashaei.




Gonelusion

As presented in this report, during the lead up to the 2013 election, there is a more visible divide
among conservatives compared to the 2009 election. This group is divided into three camps:
pro-government conservatives, with their most influential newspaper as Iran; traditional conserva-
tives, maintain Resalat and Jam-e Jam as their strongest newspapers; and critical-of-the-govern-

ment conservatives use Hamshabhri as their leading publication.

On the other hand, reformist newspapers largely changed their outlook after the 2009 elections.
Out of fear of closure, papers such as Mardomsalari de-emphasized their support for 2009 reform-
ists such as Mousavi and Karroubi, but maintain positive associations towards candidates such as

Rafsanjani. The best known and explicitly reformist newspapers are Bahar, Etemaad, and Shargh.

Iran’s political divisions are reflected within newspapers, especially in the period leading up to pres-
idential elections. In the absence of strong political parties, presidential candidates rely on newspa-
pers as a platform for campaigning and to convey their message and slogans to the population and

the masses.

IRAN

MEDIA
PROGRAM
Ol Pl Gidgs

q ASL19

Conract ASLI9 ar: mahsa@asl19.org Y (@asinoozdah / @iranmedia



mailto:mahsa%40asl19.org?subject=
https://twitter.com/aslnoozdah

