
University of Pennsylvania
ScholarlyCommons

Departmental Papers (ASC) Annenberg School for Communication

11-2009

Media in the Peace-Building Process: Ethiopia and
Iraq
Monroe E. Price
University of Pennsylvania, monroe.price@gmail.com

Ibrahim al Marashi

Nicole A. Stremlau

Follow this and additional works at: http://repository.upenn.edu/asc_papers
Part of the Communication Technology and New Media Commons, and the Social Influence and

Political Communication Commons

This paper is posted at ScholarlyCommons. http://repository.upenn.edu/asc_papers/149
For more information, please contact repository@pobox.upenn.edu.

Recommended Citation
Price, M. E., al Marashi, I., & Stremlau, N. A. (2009). Media in the peace-building process: Ethiopia and Iraq. In P. Norris (Ed.), Public
sentinel: News media and governance reform (pp. 221-275). Washington, DC: The World Bank Communication for Governance and
Accountability Program. Retrieved from http://repository.upenn.edu/asc_papers/149

http://repository.upenn.edu?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc_papers?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc_papers?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/327?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/337?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/337?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc_papers/149
mailto:repository@pobox.upenn.edu


Media in the Peace-Building Process: Ethiopia and Iraq

Abstract
Within the broad context of the major issues facing the international development community, Public
Sentinel: News Media & Governance Reform focuses on the performance of the news media as an institution
in addressing the challenges of governance. The book seeks to consider three related issues: What ideal roles
should media systems play to strengthen democratic governance and thus bolster human development?
Under what conditions do media systems actually succeed or fail to fulfill these objectives? What policy
interventions work most effectively to close the substantial gap which exists between the democratic promise
and performance of the news media as an institution?

Disciplines
Communication | Communication Technology and New Media | Social Influence and Political
Communication

This book chapter is available at ScholarlyCommons: http://repository.upenn.edu/asc_papers/149

http://repository.upenn.edu/asc_papers/149?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F149&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages


 

 1

Chapter 9 

Media in the peace‐building process: Ethiopia and Iraq 

Monroe E. Price, Ibrahim al Marashi and Nicole A. Stremlau 

 

The  idea that one can consider a governance reform agenda  in a post‐conflict society assumes 

that  there  is  “governance”  and,  in  particular,  governance  that  has  about  it  a  structure,  preferably  a 

rational  one.   Our  study  could  be  said  to  be  about  outliers:    states  or  contexts  in,  after,  or  before 

conflict, where the governance agenda is merely a hope.  The optimist views the democratic role of the 

news media,  in as many contexts as possible, as  that of a watch‐dog, agenda‐setter and gate‐keeper.   

We point to variables that influence how realistic the optimistic agenda may be, principally patterns of 

evolution in political structure.    

There  is  little  that  is  static  about  the  peace‐building  process.    The  post‐conflict  period  can 

extend for many years, particularly if fundamental issues have yet to be resolved. The complex state and 

nation‐building  processes  cannot  be  seen  simply  as  short  transitional  periods  but may  continue  for 

decades. Even  if  the post‐conflict period  could be bounded, opportunities during  this  stage are,  to a 

great extent, shaped by media approaches both before and during the conflict.   Here we focus on two 

cases—Ethiopia and Iraq—that represent very different instances and stages of peace‐building.  

Both  countries  have  experienced  significant  violent  conflict  and  have  liberalized  their media 

systems  to  some degree. Ethiopia and  Iraq are, however, at different points  in  the nation and  state‐

building process.    In Ethiopia, after a decades‐long civil war  that ended  in  the early 1990s, pockets of 

conflict continue. Fifteen years  later,  there are  fundamental disagreements, particularly among elites, 

about the constitution and the nature of the state.  There has been no effective process of reconciliation 

and  the media has been deeply polarized,  reflecting  some of  the divisions.  In  Iraq,  the government’s 

project to bring peace has been similarly complex. Despite recent progress, Iraq is still largely a country 

in conflict where the central government struggles to set the national agenda and maintain peace.   

We do not set out to directly compare Ethiopia and Iraq, but rather to ask similar questions  in 

the two contexts, in an effort to draw out some issues as to why a liberalized press after violent conflict 

might not contribute to the governance agenda.   Our bias  is empirical.   We need to ask what role the 

media  should play normatively  in  these  societies, and how  the media‐political  relationship  is actually 

shaped  in practice. On  the political  side,  the question  could be how  the  state and other actors have 

sought to shape the media space, with what discourse or methods. More broadly, how has the process 



 

 2

of reconciliation progressed? How has the government incorporated (or failed to incorporate) different 

perspectives, how has  it sought to engage with those that represent different viewpoints, and what  is 

the government's approach to dialogue?   

  Because the media in such environments often do not necessarily perform the watch‐dog, gate‐

keeper or agenda‐setter functions specifically assigned in the ideal, there is a need for a diagnostic mode 

of thinking of these contexts   We posit four questions: 1) Do the media facilitate a process of dialogue 

between government and  insurgents or between opposition groups or political parties, or a process of 

power‐sharing? 2) Do the media help define the question “what is the nation”? 3) Does their functioning 

contribute to a viable state capable of governing? And (reflected in the above three) 4) At a minimum, 

are the media restrained from encouraging violent outcomes?    

   If  power  sharing  and  dialogue  are  keys    to  conflict  resolution—as  they  seem  to be  in  some, 

though not all, contexts—then one question might be what media arrangements make dialogue more 

effective, including dialogue leading to power sharing.  And what media arrangements then maintain the 

power sharing agreement that was put in place (by agreement or by imposition)”?   

   In  terms of  framing  the  state, or nation, Nancy  Fraser has  recently discussed  some of  these 

issues.1  Originally, Fraser considered that it was important to look at the shift in thinking about justice 

from redistribution  to representation.   But she has recently revised  this  to  think about what she calls 

the “who” factor, namely the frame in which issues of redistribution and representation are contained.  

In thinking about conflict zones and structure of the media, this issue of the frame—in this instance the 

nature of the entity which is to emerge or about which an architecture should be decided—is obviously 

both the understood objective and the overriding complexity.   In many (though not all) conflict zones, 

the very definition of the frame is key to determining the approach to understanding the nature of the 

media.   The frame influences what would be considered pluralist and what remedy there is for intense 

partisanship.  The media are about the negotiation of the frame itself. The media have a central role in 

providing this space and negotiating and articulating divergent perspectives—for example, by reflecting 

reconciliation  and  building  consensus  on  historical  events—but  the  involvement  of  the  state  in 

negotiation and dialogue is key.  

  In terms of media enabling government to govern,  in 2006, the Crisis States Programme at LSE 

issued a report called “Why Templates for Media Development Do Not Work in Crisis States.”  This was a 

somewhat  controversial  report,  partly  because  it  sought  to  part  from  orthodox  approaches  to  the 

functioning of the media (both press and broadcast) in conflict zones.  Almost by definition, the situation 



 

 3

of  “governance”  in  a  fragile  state  is  itself  in  the  balance.  The  process  of  elite  coalition  formation  is 

central  to obtaining a context where  there  is an entity  that can and does govern, and  the  role of  the 

media in this project is an important, often overlooked role.  In a recent paper, James Putzel, one of the 

authors of the LSE report, argues that in the Democratic Republic of the Congo, “Standard templates of 

“good  governance”  involving  the  devolution  of  power  and  the  promotion  of  private  and  non‐

governmental agents of development may be, not only  inadequate  to  the challenge of state‐building, 

but  positively  counter‐productive  if  not  accompanied  by  singular  efforts  to  support  elite  coalition 

formation and significantly increase capacity at the level of the central state.”2 

   This process of elite coalition  formation  is closely  linked  to  the  idea of power‐sharing. Florian 

Bieber, who has studied post‐conflict states in the former Yugoslavia, locates the systematic failures of 

power‐sharing in “the lack of consensus among the political elites from the different communities over 

the  state  and  the  institutional  set‐up.”   Bieber  seeks  to  determine  “the  broader  significance  for  our 

understanding of accommodating diversity  in post‐conflict  societies.”   Power‐sharing  can be  imposed 

externally or reached by compromise (or a combination of various methods), with different results.   

As  to  avoiding  violence  and  preventing  civil  war,  Donald  Ellis3  and  Robin Williams4  provide 

detailed studies of how ethnic divisions  in the former Yugoslavia and Rwanda were mobilized through 

the use of media  to activate ethnic  identities  for  the gains of political elites,  though  they give only a 

partial  insight  into  the  factors  that motivate  ‘conflict media.    An  International Media  Support  (IMS) 

Report outlines several factors that encouraged the emergence of a conflict media in Rwanda:  a strong 

ideology; control over a mass medium/media; psychological preparation to hate; and a call to violence.5 

A strong ideology is propagated by prominent academics, journalists or politicians who develop theories 

of their ethnic or sectarian group.   Such theories  in the media portray their group as a  ‘stronger race’ 

and ‘a race with a glorious past,’ or as ‘victims’ who have to unite in order to deal with a threat posed by 

other groups so that they will not be ‘eliminated’ from the political process or annihilated from within 

the  state  altogether.    In  the  final  case,  violence  conducted  by  one  community  against  the  other  is 

portrayed  as  a matter  of  self‐defense.   Without  sufficiently  considering  the  political  and  historical 

context,  or  the  role  of  the  state,  these  frameworks  risk  characterizing  conflicts  as  ‘tribal’  and  the 

expression  of  deep‐seated  hatreds—a    simplistic  presentation  often  employed  by  the  media.  

Nevertheless, these factors are useful in beginning to identify the emergence of conflict media.    

We turn first to Ethiopia and then to Iraq as part of an ongoing study of how the media structure 

relates  to  the  factors  we  have  set  out,  and  how media  development  reflects  or  influences  power 



 

 4

structures.  In both cases we have questions about who  is participating  in  the nation‐building project, 

whose  definitions  and  historical  visions  are  being  reconciled,  and who  is  competing  for  power.  The 

media are not only active participants but also reflect these processes.    

  In Ethiopia, we  focus on  the printed press, and  in  the case of  Iraq, we  focus on broadcasting. 

Radio  stations have  strongly  impacted  the media  landscape  across much of Africa  in  interesting  and 

important ways, but Ethiopia has been excluded from this trend. Newspapers, however, set the media 

agenda  in  the  early  1990s when many  African  governments were  changing  and  have  retained  their 

importance across much of the continent.  In  Iraq, on the other hand, there has been a burgeoning of 

both broadcasting and press in the post‐war period with radio and television having a strong impact.  

Ethiopia 

  After seizing power in 1991, the Tigreyan People’s Liberation Front’s (TPLF) guerrilla commander 

Meles  Zenawi  sought  to  differentiate  himself  from  his  predecessors  and  generate  domestic  and 

international support for the new regime.   One way he did this was through some  liberalization of the 

media space. A free press was compatible with the TPLF’s political  ideology, Revolutionary Democracy, 

and was also a  response  to domestic and  international pressures calling  for expanded political space.  

Tolerating media freedoms helped the  image of Meles as one of Africa’s New Leaders presiding over a 

democratically‐inclined developmental state.   There was a widespread hope that he, along with others 

in  the  region,  including Yoweri Museveni  from Uganda,  Isais Afeworki  from Eritrea and Paul Kagame 

from Rwanda, would bring about a broader African Renaissance.   None of these leaders, however, has 

relinquished control, and each still presides over a highly centralized autocratic regime.   

  Until  the aftermath of  contentious elections  in 2005, Ethiopia’s press was  vibrant but deeply 

polarized. It served as a principal forum for expressing perspectives that diverged from the ruling party 

on  issues  that have been dividing Ethiopian  society  for decades  such as  the  rights of ethnicities,  land 

ownership and a federalist constitution. The post‐election period exposed critical failings  in the nation 

and  state‐building  project.  In  widespread  violence,  more  than  100  people  were  killed,  mostly  by 

government  forces,  and  tens  of  thousands  arrested.    Dozens  of  journalists  were  jailed,  as  was  a 

substantial part of the leadership of the opposition Coalition for Unity and Democracy (CUD) party.  The 

private press has largely been silenced and is no longer able to serve as the forum for alternative visions 

of nation‐building it once did.  In an effort to understand the role of the media in post‐war Ethiopia, we 

will  visit  each  of  the  four  questions we  have  proposed  for  the media  in  post‐conflict  environments, 



 

 5

reflecting upon the critical decisions that were made in the early 1990s as well as the factors the led up 

to the 2005 elections where the media space suffered a dramatic reversal. 

Do the media facilitate a process of dialogue?  

Despite  the  attempts  by  some  in  the media  to  negotiate  different  visions  of  Ethiopia,  the 

government, a crucial partner in any post‐war dialogue, has refused to participate in dialogue. The TPLF 

saw little need to directly engage those whom it defeated, particularly those that were aligned with the 

communist Derg regime that the TPLF overthrew. 

Because  the TPLF’s power base was  located  in Tigray, a  region  in northern Ethiopia with  less 

than  10  percent  of  the  country’s  population,  the  group  had  little  choice  but  to  form  a multi‐ethnic 

coalition.  The  Ethiopian  Peoples  Revolutionary  Democratic  Front  (EPRDF)  was  formed  by  the  TPLF 

several years before it successfully defeated the Derg regime and came to Addis.  In theory, the EPRDF 

was  to  be  an  umbrella  organization  holding  together  different  political  parties  representative  of  the 

complex Ethiopian  landscape.   But not all opposition groups were eager  to  join  the EPRDF and many 

groups that did join became disenchanted quickly during the transitional period. Despite repeated calls 

from those in the previous government, and others who felt excluded from the transitional government, 

the  TPLF  pursued  its  own  agenda  with  little  compromise.    The  TPLF  also  believed  that  tangible 

development rather than persuasion or dialogue would convince the rest of the country of the merit of 

its  policies  and  leadership.    This  strategy  emerged  from  the  Front’s  experience  of  convincing  the 

peasantry to join the struggle during the war. 

  The  unilateral  process  of  constitution‐making  has  polarized  the  press  and  continues  to  be  a 

deeply  divisive  and  unresolved  issue.    Central  to  the  TPLF’s  struggle was  idea  that  Ethiopia’s  ethnic 

diversity  would  be  best  served  by  a  federal  arrangement  that  would  have  at  its  core  the  right  of 

secession. The TPLF also made  it clear that  it planned to continue to control the executive committee 

and entrenched its power ethnically within the military as at least 50 percent of the fighters were drawn 

from Tigray.  One of the first (and most contested) actions the EPRDF took when it first came to power 

was to allow Eritrea to secede. 6   The move angered many and was seen as a unilateral and inadequately 

consultative  decision.  Many  of  the  early  press  commentaries  called  for  a  dialogue  and  national 

discussion on  federalism which to some Ethiopians was seen as destroying the Ethiopian nation‐state. 

For  example,  in  the  early  1990s,  in  an  effort  to  draw  attention  to  their  desire  to  participate  in  the 

political discussions,  as well  as  express  concern,  if not outrage,  at  the  federalist  arrangement, many 

political  groups  came  together  for  the  Conference  on  Peace  and  Reconciliation.    The  government 



 

 6

refused to engage, claiming there was no need for a “peace” conference in a country that was already at 

peace,  and  labeling  the  participants  as  “anti‐peace.”  Many  of  the  newspapers  were  behind  this 

conference and actively supporting it.  But the government was not willing to recognize the conference 

or  the  recommendations and dismissed  it as a demand by a “limited number of  intellectuals.”   Since 

these early days  the press  continued  calling  for  reconciliation, power‐sharing  and more dialogue.    In 

some cases journalists represented the agenda of political parties that were critical of the EPRDF and in 

others their motives were more personal and ethnically based. 

Rather  than  negotiating or  co‐opting opponents,  the  EPRDF  simply  ignored  them or  in  some 

cases tried to  isolate them.   This strategy further exacerbated an already tense period.   Girma Beshah, 

Mengistu’s  former  interpreter, spent several years  in  jail after  the EPRDF came to power until he was 

considered to no longer be a substantial threat.  As he describes: 

When the TPLF first came they didn’t know who was who. They locked us all up.  A new 

order  was  unfolding.    It  was  not  a  new  government  but  a  new  order,  a  new  era.  

Everything of  the other regime was gotten rid of…. Sensitive places were  taken over… 

[they] didn’t want any  interference or to coexist with anyone.   That was the aspiration 

of  communism  and  Lenin’s  [theory of] political  cleansing  ‐  getting  rid of  the  Tsarists.  

The EPRDF wanted to get rid of these people so they couldn’t have any feelings of the 

past….Many of them lost their jobs in the state media.  The government sent others to 

retirement.  So people thought it’s not a new government, but a new ethnic group. 7 

Many of the journalists who lost their jobs went on to start private publications that were deeply critical 

of the government.   

Tobiya, one of the first newspapers that appeared after the EPRDF seized power, became one of 

the most dynamic, experienced and  influential publications  in the  immediate post‐conflict period. The 

paper  began  in  1992  with  15  former  journalists  who  had  previously  worked  for  the  Ministry  of 

Information during  the Derg  as well  as  some who were outside  the Ministry.  The  founders  included 

Mulugeta Lule, former editor of the Derg party’s8 magazine, and Goshu Mogus, who ran the censorship 

office  for  the Derg.   Mairegu Bezibeh, another  journalist  for Tobiya, spent a year and a half  in  jail on 

charges of genocide for having executed 300+ people under the Derg but the EPRDF government could 

not prove the case.9  

The  background  of many  of  these  journalists  is  key  to  understanding  the  role  a  substantial 

portion of the press has played in Ethiopia, why the government has been reluctant to engage and why 



 

 7

the press has been so polarized.   First, the conflict between some  journalists and EPRDF  leaders dates 

back decades to the student movement in the early 1970s.  During this period contentious debates over 

Marxist‐Leninist ideology were had and rifts between student groups (which included precursors to the 

TPLF and the Derg) over  issues such as the role of ethnic  identities were evident. Second, after a  long 

guerrilla struggle, the EPRDF, when it came to power, felt little need to negotiate or include those that it 

defeated or those that were also fighting the Derg at the same time since the TPLF “carried the others 

on  its shoulders.”10   Because  the EPRDF did not consider  it necessary  to explain  its actions or policies 

domestically, Meles would seldom speak with or even acknowledge private  journalists.   Not only were 

journalists of private papers unable  to write balanced  reports but  the exclusion also contributed  to a 

deep level of frustration. By failing to engage with the private press, or the arguments themselves, the 

government has done little create a political mainstream or facilitate a dialogue. 

 Do the media help to define the question of ‘what is a nation’?  

In  Ethiopia,  a  consensus  on  “what  is  the  nation”  has  yet  to  be  entirely  established,  partly 

because the above‐mentioned dialogue between elite constituencies—including the press and those  in 

power—failed to occur.   

The  government  press  has  been  strongly  propagandistic  and  has  not  even  acknowledged 

alternative positions on key policies.   But  since  its establishment  in  the early 1990s  the  independent 

press, including Tobiya, has been presenting contrasting visions of the Ethiopian state. This segment of 

the press has come to reflect the political divisions of the disenfranchised ethnic groups, particularly the 

Amhara,  who  dominate  the  intellectual  class  and  were  the  major  force  in  Ethiopian  politics  for 

generations.    For  the many private  journalists who  see national  identity  as  a  single  Ethiopia of  “one 

people” that was built by the imperial regimes, the EPRDF’s deconstruction of this idea has been deeply 

disturbing and something that they continue to address.  

The  editorial  policy  of  Tobiya  on  this  issue  was  clear.    According  to  Derbew  Temesgen,  a 

founding journalist, “the editorial policy was against ethnic politics and against the separation of Eritrea. 

Ethnic politics is not good for the unity of the country.”11 The papers and magazines consistently argued 

against  the  right  to  secession  and  often  accused  the  Ethiopian  government  of  allowing  Eritreans  to 

intervene in, if not overtly control, local affairs.12  The paper would also argue for reconciliation or a new 

spirit of forgiveness,13 as well as suggest that the current government should be held as accountable for 

current violations of human rights as it was aspiring to do for former leaders of the Derg.14  Indeed, early 



 

 8

editorials and articles emphasize  this  line.   The  following example  illustrates  the arguments  that were 

common in the early months of publication: 

 

The  attempt  by  the  fascist  Italians  to  divide  the  people  and  the  country  was  not 

successful, but now it is getting rooted thanks to the current regime.  The people of the 

country are being divided along ethnic lines… The 1991 Charter follows and adheres to 

the secessionist ideology of a few Eritreans….The attempt to view unity as a marriage is 

very simplistic and  incorrect.   The people of Ethiopia are connected by history, nature, 

culture and psychological make‐up…. We also think that no group should be allowed to 

disintegrate the country.  In the new Ethiopia, the unique and terrifying term is “unity.”  

The charter is not in favor of unity…. The regime supports the division and disintegration 

of the country and we think this  is the first national government to do such a thing  in 

the world.15 

 

  While private press has been effective  in discussing  issues of national  identity, the system as a 

whole has been  too polarized  to  set  or define  a national  agenda.   Much  of  the  failure  lies with  the 

government  for  refusing  to  engage  in  these  serious  discussions  or  to  respond  to  the  arguments 

presented  in  the private press.   Until  the 2005 elections,  the government  thought  such  criticism was 

relatively restricted to the literate elites in Addis Ababa.  After the elections the government has felt so 

threatened by these competing ideas that any possibility for such discussion is severely limited. Existing 

papers are allowed to be critical of the government but only on the implementation of policies, not the 

fundamentals of policies  such  as  ethnic  federalism.  This  is  related  to  the  third point of  this  analysis, 

which  looks  at  the  contribution  of  the media  in  state‐building where we  emphasize  the  role  of  the 

government. 

Do the media help to contribute to establishing a viable state capable of governing? 

The private press has not been able to contribute to the goal that there is a viable state capable 

of governing  for  two  reasons. First,  the government’s unwillingness  to  include  the press  in a national 

project or engage in any sort of dialogue has limited the press’s potential role in state‐building.  Second, 

government  press  and  propaganda  efforts  have  failed  to  encourage  trust  and  reconciliation,  instead 

increasing  tensions  and polarization.  Successive  Ethiopian  governments have  regularly modeled  their 

development  strategies  on  the  experiences  of  other  countries.16    Ethiopia’s  present  vision  of  a 

developmental  state draws on  the  experiences of  countries  such  as  South Korea  and  Taiwan, where 



 

 9

criticism and opposition parties are tolerated so long as they do not present a serious distraction to the 

ruling party’s leadership, and, particularly, the state’s economic development.  

  Meles’s arguments on defining ‘fundamental policies’ clearly establish a precedent that debates 

within  the media are  to center around  issues of development,  rather  than political questions  such as  

the constitution or issues of secession, federalism, or land. In the School of Journalism,17 lecturers argue 

that  journalists should  follow the developmental role of the media  in China.   Similarly,  journalists and 

the editors at the government media outlets emphasize their role in the economic development of the 

country. 

The EPRDF’s overall strategy for managing information flows is controlling the message from the 

center to the periphery. ICTs, for example, have become a major tool for centralizing EPRDF control and 

ensuring  that  cadres  across  the  country  are  on message.  This  communication,  though  employing  an 

interactive mechanism,  is  largely  one‐way.   Meles  or  another  party  leader  disseminates  a message 

through video conferencing or  through  local officials who are  ‘trained’  in party  ideology.   Since 2005, 

there have been some efforts to use ICT, through a project called WoredaNet, as a way to facilitate two‐

way  communication with  local  officials  offering  reports  to  regional  heads  about  the  situation within 

their area but this has not been the government’s focus.  

Overall,  the  EPRDF’s  basic  information  strategy  targets  the  peasantry.    This  has  received  a 

greater push in the aftermath of the 2005 elections.  There are parallels between the current strategy as 

well as  the pre‐2005  strategy and  the  strategy used during  the guerrilla war.   The EPRDF  is currently 

focusing on “the advanced elements of the rural community” or those farmers that are more receptive 

to party ideals.  These people are then organized into small groups that receive training and serve as a 

source  of  information  but,  most  importantly,  as  conduits  for  developmental  messages.    At  the 

grassroots  level,  information  is not  theoretical;  the  “advanced elements of  the  rural  community” are 

encouraged to get rich and then help others to get rich.  In this context, radio is used for disseminating 

“best practices” of development—particularly agriculture.   

The  focus  on  the  peasantry  has,  however,  come  at  the  expense  of  some  groups  including 

intellectuals and members of  the previous government.   With  little desire or  strategy  to engage  such 

critics,  the  failure of negotiation of power and voice has exposed dangerous  rifts  in  the state‐building 

process, as most recently demonstrated after the 2005 elections.   

Are the media restrained from encouraging violence?      



 

 10

In the worst case the difficulties that the Ethiopian government has had in both making its own 

propaganda  successful  and  in managing  non‐governmental  flows  of  information  effectively  leads  to 

violent outcomes.  In the aftermath of the 2005 elections, the media were so deeply polarized that both 

the private and the government media exacerbated an already delicate situation and had a strong role 

in provoking the violence as well.   

  While the private press was not overtly calling for violence the choice of words and discourse on 

both sides amplified the tensions.  The government propaganda is primarily aimed at people in the rural 

areas whom  it  views  as  its  real  constituencies. But  in  the post‐election period,  the  government was 

overwhelmed by the success of the opposition’s electoral gains and fearful of what the future held for 

the ruling EPRDF.  Thus, because the government lacked an effective communication strategy and since 

it  felt  exceptionally  insecure  it  turned  to  blatant  pro‐government  propaganda.    This  quickly  became 

counter‐productive,  particularly  among  the  private  press  and  the  opposition  supporters  whose 

messages  it  was  trying  to  counter.18  The  Cambridge‐based  scholar  Christopher  Clapham  accurately 

summed this up in his “Comments on the Aftermath of the Ethiopian Crisis” when he noted: 

It is difficult to exaggerate the enormous amount of damage that has been done to the 

EPRDF  government  by  Bereket  Simon,  the  former Minister  of  Information  and  now 

information adviser to the Prime Minister, who has become the principal spokesman for 

the  government.  His  neurotic  and  consistently  inflammatory  pronouncements, 

extending even to threats of an equivalent to the Rwanda genocide,19 have conveyed a 

very clear impression, both to the opposition and to the outside world, that the EPRDF is 

entirely unwilling to engage in any normal or reasonable political process.20 

The  issue of polarization and ethnic divisiveness  in  the press during  the elections has been  complex. 

While  it  is  true  that many of  the private papers  referred  to  the EPRDF as a minority‐led  regime and 

expressed grievances with its ethnic basis, the government also sought to manipulate the ethnicity issue 

just.21 In many respects it appears, as Clapham suggests, that it has been the government itself that has 

been exploiting and driving this issue.  While ethnic violence could be a potential problem, it is far from 

the  government‐sponsored  genocide  in  Rwanda.  As  Lisane  Hezeb  noted,  in  the  debates  “EPRDF’s 

labeling of CUD as the Interhamwe of Rwanda is irresponsible.”22 

  Similarly, a  journalist at  the government’s Ethiopian News Agency  corroborated  this when he 

recognized that: 



 

 11

At  the  ENA we have been  compiling our  reports  from  the  election.    The  reporting  is 

biased  and  you  can  visibly  see  the  difference  between  pre‐  and  post‐election 

reporting….  The  adjectives  for  the  CUD  [Coalition  for  Unity  and  Democracy  ‐  the 

opposition  party]  came  after  polling  day.  For  the  city  riots  there was  an  established 

phrase ‘the street violence that was instigated by the CUD’‐ everything started with this 

phrase.  It has not yet been investigated yet we accuse them….23  

Over  the  last  year  or  so,  the  government  has  begun  to  recognize  that  it must  communicate more 

effectively  if  it wishes  to  remain  in  power  but  also  reduce  the  possibility  of  political  violence.    This 

strategy  is  part  of  its  developmental  agenda  (and  the  renewed  emphasis  on  communicating 

development projects rather than politics) but is also evident in the continued closure of political space. 

In  2008  the  government  has  proposed  new  civil  society  legislation  that will  close many  of  the  local 

NGOs, and virtually all of the international ones, that work in the human rights and governance fields.  In 

addition, the government continues to restrict the flow of competing ideas, whether in the newspapers, 

on the radios or in blogs.  With this continued censorship the propensity for violence in the short‐term 

may  be  hindered  but  in  the  long‐term  the  situation  that  provoked  the  violence  in  2005  remains 

unresolved. As the Ethiopian nation and state‐building project remains precarious it is likely that in the 

future the media may re‐emerge as a force that will lead to even greater violence.   

Iraq 

  Iraq  presents  an  enormous  contrast  to  Ethiopia.    Among  the  many  political  variables  that 

appear,  Iraq  is an  instance of “occupation” as compared  to  radical domestic change  in Ethiopia;  large 

scale shifts in technology of media delivery in Iraq compared to milder technological change in Ethiopia; 

and  perhaps most  important,  the  capacity  of  the  powers  in  Ethiopia  to  seek  to  impose  information 

hegemony, even while harboring  some pluralism, as opposed  to  the absence of authoritarian control 

over media  in post‐conflict Iraq.   Iraq became a theater for competition among many  influences (using 

satellites, for example,) while in Ethiopia the media players were fewer though intense.     

The availability of media  in  Iraq changed drastically with  the 2003 war.   Prior  to 2003, media 

options were limited: newspapers, and radio and TV stations, were owned by the state, and satellite TV 

and  internet  could only be  accessed by Ba’ath Party elites.  Following  the war, more  than  a hundred 

newspapers  emerged,  reflecting  political  parties  espousing  everything  from  communist  to  Kurdish 

nationalist to Islamist ideologies.  Iraqi citizens can now access the internet, freely own satellite dishes, 



 

 12

and access hundreds of terrestrial and satellite radio and TV stations broadcasting from within Iraq and 

from the region.   

In Iraq, the idea of a balanced and pluralistic media was established as a goal, first in the Athens 

Conference  that was  held  shortly  after  the  U.S.  invasion,  but more  important,  in  the  key  Coalition 

Provisional Authority Orders 65 and 66, issued March 20, 2004, which articulated the generally‐accepted 

objectives for an idealized post‐conflict media. Order 65 created a National Communications and Media 

Commission (NCMC), designed, in part, to “encourage pluralism and diverse political debate”; Order 66 

established  the equivalent of a public service broadcaster  (from  the shell of state  television).  In 2004, 

the NCMC issued an Interim Broadcasting Programme Code of Practice that provided standards to avoid 

violence.    For  example,  the  Code  provided  that  “Programmes  shall  meet  with  generally  accepted 

standards of civility and respect for ethnic, cultural and religious diversity of Iraq.” 24   Despite the efforts 

to establish an “ideal” media system, the post‐war development of Iraq’s media indicates the difficulties 

encountered  in  implementation  in  the  context  of  a  continuing  conflict,  in  particular with  relation  to 

issues of dialogue, the framing of the state, governance and the promotion of violence.  

As Iraq pursued democratization after 2003, the post‐war chaos led to fractured identities based 

on  ethnic,  sectarian  and  tribal divisions.    The nation’s  Shi’a,  Sunnis,  Kurds,  Turkmens,  and Christians 

found  themselves  in  a  security  vacuum  within  a  fragile  political  system  dominated  by  exile  and 

opposition  organizations,  for  the most  part  formed  along  ethno‐sectarian  lines.    Facing  weak  state 

institutions, Islamist parties  in the government, as well as the opposition, augmented their power with 

calls  to  nationalism.    Political  elites,  opposition  leaders  and  non‐state  actors,  employing methods  of 

patronage‐based  politics  that  have  characterized  the  Iraqi  state  since  its  formation  in  the  1920s, 

mobilized ethno‐sectarian communities, enshrining the  insecurity and warlordism based on primordial 

identities.   

The embattled government has been unable to effectively enforce media legislation or regulate 

media outlets and media content, and unlicensed  radio and TV stations have proliferated.   When  the 

NCMC was established, and when  its  licensing mandate was  implemented,  little attention was paid to 

the  relationship between  license applicants and power distribution within  the  society. The model  for 

issuing  licenses was basically  first‐come,  first  served, as  long as applicants met prescribed  standards.  

Groups not meeting these standards also obtained media outlets to assist their cause through various 

mechanisms, including self‐help, operating in an unlicensed manner, and satellite broadcasting without 

a license.    



 

 13

The result has been the positive, though accidental, emergence of a pluralized media sector.  As 

in other contexts in the wake of conflict and relatively new to independent media, ideal internal media 

pluralism  is  hardly  present.25   Most  of  the  stations  in  Iraq  are  now  independently  owned,  but  they 

operate as extensions of ethno‐sectarian political institutions.  The dominant Arab media are owned by 

Islamist  parties,  and  various  political  factions,  deeming  it  necessary  to  have  a  TV  channel  to  convey 

political propaganda and to inspire their constituents, have media outlets at their disposal.  The largest 

Shi’a, Arab Sunni, and Kurdish parties own satellite channels, Al‐Furat TV, Al‐Baghdad TV and Kurdsat, 

respectively, that are viewed in Iraq and abroad.   

During  times of political  stability among  the  factions,  Iraq’s polarized plural media ownership 

reflects that stability.   During times of discord and disintegration, however, media polarization further 

undermines  the  capacity of  the weak  state  to govern, and  the political parties have  the  capability of 

reinforcing the country’s sectarian divisions.  In late 2007, Iraqi Sunni Islamist factions and tribes began 

to oppose the strict religious para‐state created by Al‐Qa’ida, eventually realigning themselves against 

the terrorists.  The tribes coalesced into the Reawakening Councils known as ‘Al‐Sahwa’ and managed to 

bring  relative  stability  to  their areas,  forcing Al‐Qa’ida elements  to disperse and  seek  refuge  in other 

parts of  Iraq.   Once  this conflict de‐escalated, so did  the “war of  the airwaves.”   As of 2008, no  Iraqi 

channels have directly incited one party to violence, but nevertheless there are a multitude of channels 

that form an ethno‐sectarian media landscape, reflecting the political structure that emerged in Iraq as 

of 2003.   

Studies conducted by the United States Institute of Peace on media in conflict states warn of the 

capability of media becoming tools of warlords as a result of rushed and hastily‐conceived media plans.26  

Izabella Karlowicz, in her work on media development in post‐conflict Balkans, warns that “unregulated 

media may  be dangerous  and  can  encourage,  rather  than  calm, nationalistic  tendencies.”    Karlowicz 

highlights “the dangers of poorly planned assistance to the development of the Fourth Estate  in post‐

conflict  areas,  which  may  cause  an  outburst  of  ethnic  conflict  rather  than  fostering  peaceful 

cohabitation.”27  Just  such  an  “outburst  of  ethnic  conflict,”  or,  in  the  Iraqi  case,  “ethno‐sectarian 

conflict,” has become a reality.   

The literature on ethnic conflict stresses that ethnic cleavages in deeply‐divided societies are not 

precursors in and of themselves for intra‐state violence.  Rather it is the mobilization techniques used by 

political elites  that engage communal groups and gear  them up  for an  identity conflict.28    Jenkins and 

Gottlieb define  identity conflict as “any rivalry between two or more groups that define themselves  in 



 

 14

mutually exclusive terms that use a collective ‘we/they’ definition.”29  Political Islamist elites scapegoat 

other  communities  as  a  strategy  to  legitimize  their  rule.  In  the Middle  East,  elites  often  blame  the 

“others”  for  problems,  diverting  attention  from  their  own  shortcomings.    Such  elites,  it  is  argued, 

“present  themselves  as  loyal  protectors  of  group  heritage.  By  propagating  ethnic  ideologies  that 

dehumanize or devalue other groups, these ethnic entrepreneurs incite hatred and mobilize attacks.”30  

This  theoretical approach  is valuable when  it  is born  in mind  that numerous ethnic groups  in deeply‐

divided  societies  do  not  engage  in  organized  political  actions  based  on  a  collective  identity  basis.  

Williams argues that a first requirement for a group to take part in a conflict is some sort of mobilization 

based on a real or imagined grievance shared among the identity based group: “Without some sense of 

grievance, people do not mobilize.”31    In  fact, over centuries,  Iraq’s Shi’a have  followed a  tradition of 

political  quietism,  enduring  or  acquiescing  to  their  lack  of  power  during  the  Ottoman  era  and  the 

formation of the Republic of Iraq.  It was only after 2003, when the Shi’a became full participants in the 

political process, with access to political parties and the agencies of the state, that Shi’a political elites 

emerged to move this group to action.   

We turn now to the questions posed about the role of the media in post‐conflict environments 

to understand how mobilization and patronage have affected media developments in Iraq.  

Do the media facilitate a process of dialogue? 

Iraq’s  ethno‐sectarian media were  established  to  represent positions  to  strong  and polarized 

sectors, not necessarily as instruments of dialogue, yet the pluralistic media environment that emerged 

in the chaos of the post‐war period has allowed more dialogue to occur than would otherwise. 

The political movements that took part  in the January and December 2005 elections mobilized 

as Kurdish, Shi’a and Sunni Islamist parties that maintained their own militias.  These parties, as in most 

nearly every conflict  in a deeply‐divided society, were the first to organize and did well  in post‐conflict 

elections.    The  ethno‐sectarian  factions,  some  radical  in  their  nature,  rallied  support  among  the 

populace on a platform of promising to protect each community’s  identity‐based  interests.   One could 

characterize the dynamic as “mediated patronage.”   The parties demonstrated that they could provide 

security for their own media, highlighting the successes of their security forces against the insurgents.  In 

this fray of mediated patronage, political parties and movements based on non‐sectarian platforms did 

not have time to develop before the elections were held and thus could not provide this protection for 

their constituencies; voters thus chose parties along the ethno‐sectarian divide.  



 

 15

Thus, rather than seeking to promote or foster dialogue, the party and militia that owned each 

channel promised protection from the inimical other and dominance in the political process.  The parties 

sought to employ agenda‐setting tactics to further their view on the role of Islam in the state, the nature 

of  federalism and how  to maintain  security, all of which are  intimately  related with  issues of power‐

sharing.   Federalism would augment  the Kurds and Shi’a parties’ power, at  the expense of Sunni and 

Turkmen  parties, while  an  Islamist  state would  augment  the  power  of  the  Shi’a  Islamist  parties  and 

threaten the power of secular Kurdish parties.  Thus, dialogue on these channels was hardly encouraged, 

and contradicting viewpoints were neglected.     The channels owned by political  factions also  failed to 

foster  dialogue  by  excluding  guests  from  other  communities  on  their  political,  social,  or  religious 

programs.    For  example,  religious  programming  on  Sunni  channels  tended  to  host  only  Arab  Sunni 

clerics, and a political talk show on a Shi’a channel would primarily feature Arab Shi’a politicians. 

Pluralism  also  allowed  for  an  Iraqi media with  no  political  affiliation  and  agenda  to  emerge; 

these media  are  trying  to provide  an  alternative  to  the  Islamist media owned by ethnic Kurdish  and 

Turkmen or sectarian Shi’a and Sunni political parties.  The Al‐Baghdadiyya TV channel has ensured that 

guests on its program include Arab Shi’a and Sunni, Kurds, and Christians. 

Do the media help to define the question of ‘what is a nation’? 

This post‐2003 Iraq conflict emerged as an identity‐based struggle that failed to form a cohesive 

Iraqi nation.  The notion of an Iraqi nation is contested and still in flux.  Arab Sunni parties tend to favor 

the status quo, declaring  loyalty to a centralized Iraqi nation that is part of the greater Arab world and 

opposing plans for a future federated Iraq as a “foreign scheme” to divide the nation and leave them in 

a  landlocked  rump  state.    The  Shi’a  and  Kurdish  parties  tend  to  favor  a  bi‐national  federation  that 

distances  itself  from  the  political  conflicts  in  the  region;  the  Kurdish  parties’  vision  seeks  a  Kurdish 

Regional Government administering the multi‐ethnic, oil‐rich city of Kirkuk.   

The state‐owned Iraqi Media Network constructed by the CPA under Order 66 had the 

aim of reinforcing a national identity, but the ability to accomplish that goal was mired in banal 

contracting and confused goals during the critical period of the channel’s formation.   The IMN, 

and its flagship station Al‐Iraqiyya, stands, though weakly, for a unified country, but its alliance 

with the ruling party has called into question its ability to broker among candidates and parties.  

According  to  its  critics,  the  station,  reflecting  its  relationship with  the  current  government 

(dominated by an alliance of Shi’a  Islamist groups, known as the United  Iraqi Alliance, and an 



 

 16

alliance of ethnic Kurdish groups known as the Kurdish Coalition), has an inherent Shi’a‐Kurdish 

bias.   However, the station has tried to encourage dialogue by allowing more of  its content to 

be  devoted  to  Arab  Sunni  and  Turkmen  guests,  who  use  the  channel  to  express  their 

grievances, if not criticize the government directly.  Furthermore the station has attempted to 

minimize the differences between Iraq’s Sunni and Shi’a by broadcasting live coverage of Friday 

sermons where religious  leaders from both communities preach against the nation’s sectarian 

divide and stress “Iraqi unity.” It also holds televised meetings between Shi’a and Sunni leaders 

as a means of inter‐sectarian dialogue. 

The  capacity  to maintain  an  information  hegemony  with  respect  to  defining  the  state  was 

strongly affected by the existence of the abundant private media.   In post‐war Iraq, some private media 

seek to stress the unity of Islam in Iraq, and forge a concept of a unified Iraqi nation. While the Shi’a Al‐

Furat channel has a distinct Shi’a  leaning,  it does not  focus on  issues of ethnicity.   Songs  in between 

programs  support  peace  and  unity  among  Iraq’s  various  ethnic  and  sectarian  communities,  and  the 

station avoids direct references to the Shi’a as a distinct religious group, emphasizing Iraqi unity based 

on an inclusive Iraqi Muslim identity.  The news program rarely refers to Iraq as part of the “Arab world” 

as do other Arab Sunni or  independent Iraqi satellite channels.   The Al‐Sumariyya channel produces  its 

own announcements  that call  for peace among  Iraq’s communities.   The station also  features on‐the‐

street  interviews with  the  Iraqi public,  and  interviews with program  guests, who  stress unity  among 

Sunni and Shi’a. Al‐Baghdadiyya  stresses  that  it  seeks  to promote  Iraqi culture and  to urge  Iraqis “to 

unite” through various advertisements and music clips. 

Alongside  these  calls  for unity, private  Iraq media with ownership  in  the hands of  competing 

political  Islamist and ethnic  factions reflect  these conflicting ethno‐sectarian agendas.   While no party 

seeks to break up the  Iraqi nation, each party argues that  it  is best suited at the helms of power, and 

knows what is best for Iraq.  Paradoxically, while each party stresses its commitment to Iraqi unity, the 

ethno‐sectarian media have exhibited the potential to further the gap between Iraq’s communities and 

weaken any kind of national belonging. While none of Iraq’s ethno‐sectarian parties sought the state’s 

partition during the most intense periods of the sectarian conflict, their media ultimately served the goal 

of enhancing  the power of  the parties  that owned  them. The  result  that emerged was not a national 

media  sphere,  but  ethno‐sectarian media  ‘spherecules’  further  developing  identities  along  sectarian 

lines and setting the country on a course of partition in terms of identity.  Iraqis who watch only Shi’a, 



 

 17

Sunni or Kurdish channels may have communal loyalties to begin with, or these channels can further the 

formation  of  communal  identities.    Regardless,  these  channels  do  provide  the  visual  imagery  and 

rhetoric to make more concrete sub‐national identities.  

Do the media help to contribute to establishing a viable state capable of governing? 

As a public service broadcaster Al‐Iraqiyya  is  inclined  to portray  the vision  that  there a viable 

state  capable of governing.   As a  result,  the  channel’s programming  features mostly pro‐government 

programs  that stress “optimism”  in  the progress being made  in “reconstruction” and “security.”  In  its 

depictions of violence, the station’s pro‐government line is represented with features on the operations 

of  the  Iraqi  security  forces give viewers  the  impression  that  they are  taking an active  role  in quelling 

insurgent  and  sectarian  violence.    The  channel  also  seeks  to  frame  state  violence  as  legitimate  by 

featuring public  service announcements calling upon  the  Iraqi public  to volunteer  information on  the 

“terrorists.” 

At the same time, the channel provides a space for Iraq’s citizens to interact and communicate 

with  politicians  and  the  government,  providing  an  alternative  for  the  acts  of  violence  that  are  in 

themselves  protests  against  the  Iraqi  state.    Shows  include  live  call‐in  segments where  viewers  can 

direct questions about political affairs to government officials and political leaders.  Programs also allow 

representatives of  the  state  to discuss elections, military operations and  the agendas of various  Iraqi 

political parties, with studio audience participation.   

Private channels not affiliated with political parties also offer  the  Iraqi citizen a civic  forum  to 

address  constructive  criticisms  to  the  Iraqi  government  through  studio  interviews  or  on‐the‐street 

interviews  or  viewer  call‐ins.    For  example,  Al‐Sumariyya’s  “Who  is  Responsible?”  interviews  Iraqi 

citizens on the hardships they face, and then allow the invited guest on the show, usually a government 

official, to discuss how they are dealing with these problems.   

Because  the  Shi’a party  that owns  the  Furat  channel  is dominant  in  the  government,  Furat’s 

programs  tends  to  frame  violence  in  Iraq  with  a  pro‐government  stance,  just  as  Al‐Iraqiyya  does.  

Programs  on  the  Kurdish‐owned  stations  stress  the  progress  of  the  Kurdish  north,  the  ability  of  the 

parties to provide security, and support for Kurdish members of the government. 

On the far end of the spectrum, the case of the Al‐Zawra satellite channel, owned by Mishan Al‐

Jaburi, a renegade member of the Iraqi government, illustrates how unregulated, free media can pose a 

danger to a post‐conflict state.  Following Mish’an’s explusion from the National Assembly, the channel 



 

 18

evolved into a platform for insurgents, airing insurgent‐produced videos with footage of attacks against 

multinational forces.  When former Iraqi President Saddam Hussein’s death sentence was announced on 

November 5, 2006, Al‐Zawra featured videos and songs supportive of the outlawed Ba’ath party, as well 

as exhortations for Iraqis to join groups fighting the U.S. “occupation forces” and the Iraqi government 

and its “sectarian gangs.” 

Are the media restrained from encouraging violence?   

  After  2003,  most  Iraqi  Islamist  parties  used  their  media  to  stress  unity  among  Iraq’s 

communities.  From 2004 – 2007, and particularly following the February 2006 bombing of the revered 

Shi’a Al‐’Askariyya shrine in the city of Samarra, however, when inter‐communal violence between Shi’a 

and  Sunni was  at  its  highest,  the  various  sectarian  and  ethnic  factions  used  their media  outlets  to 

legitimize the violence and portray their respective groups as victims, encouraging both Shi’a and Sunni 

to defend themselves in the ensuing sectarian conflict.  

Shi’a  channels  sought  to  inflame  tensions  by  blaming  Sunni  Muslims  for  targeting  their 

communities.  (This  discourse  does  not  target  Iraq’s  Sunni  population  per  se,  but  rather  attacks  the 

foreign Arab fighters who came to Iraq who subscribe to the Wahhabi or Salafist  ideologies, and those 

Iraqis who cooperate with them).   The Shi’a channels provided a visual discourse that stressed notions 

of a past marred by “victimization,” and of a community “oppressed” since the Ottoman Empire and the 

creation of the  Iraqi state.   Such suffering culminated under Saddam Hussein’s rule. Victimization was 

also expressed after suicide attacks on the Shi’a religious Ashura processions and after attacks on Shi’a 

shrines.  Shi’a channels have called upon the Shi’a to have faith in the security forces (most of whom are 

Shi’a) to restore stability.  Furthermore, the Shi’a media have expressed a sense of abandonment by the 

predominantly Sunni Arab world. Al‐Furat TV, owned by  the  largest Shi’a party, covers  inter‐sectarian 

violence against Iraqi Shi’a Muslims, although the station does not advocate revenge but rather patience 

and  obedience  to  those  Shi’a  leaders who  have  called  for  restraint.    Another  example  is  the  show 

“Deported  in  The  Homeland,” which  profiles  internally‐displaced  families  (most  of whom  are  Shi’a, 

evidenced  by  the  last  names  of  those  interviews  and  the  phrases  used) who  have  relocated  due  to 

sectarian violence.  

On  the other side,  the Arab Sunni discourse  focuses on a notion of “disempowerment” wurse 

also expresses a sense of “victimization” at  the hands of U.S. “occupying  forces” and  the “militias,” a 

euphemism  for  Shi’a  death  squads  that  operate  privately  or  within  the  Iraqi  security  forces.    For 

example, Sunni  Islamist channels highlighted,  if not glorified,  insurgent attacks against U.S. forces (this 

practice ended after the parties entered into an alliance with the Iraqi government).  A dominant frame 



 

 19

on Al‐Baghdad is “resistance” to the U.S military forces, referred to as “occupation forces.” This view of 

violence in Iraq mirrors the Arab Sunni Accord Front’s.  Unlike Al‐Iraqiyya or Al‐Furat, this station refers 

to insurgents as “armed men” rather than “terrorists.” It did not incite violence, but did legitimize non‐

state violence.  

  While channels like Al‐Zawra directly incited violence, and provided a channel for insurgents to 

air  their broadcasts, channels with no political affiliation have  refused  to air any material  that  incites 

ethnic or sectarian divisions. For example, Al‐Sumariyya, which claims non‐affiliation with any sectarian, 

ethnic or political party, does not  carry  live  statements or press  conferences of  any  Iraqi politicians, 

indicating  the  station’s  effort  to maintain  its  neutrality.    Al‐Diyar  rarely  shows  live  footage  of  the 

aftermath of insurgent attacks; its news programs usually focus on domestic news, with an emphasis on 

social affairs rather than violence.    

Following  the  violence  that  ensured  after  the  2006  bombing  of  the Al‐’Askariyya  shrine,  the 

various sectarian and ethnic media outlets eventually called for restraint among Iraq’s communities, and 

tensions further de‐escalated by 2007 with the closure of Al‐Zawra. 

Conclusions 

  This has been a study  in contrasts  in  terms of control of  information, stability, nation‐building 

and maturation of political institutions.  What we think is clear, however, is that a reformulated grid of 

press  functions needs  to be defined  in post‐conflict contexts.    It  is not enough  to  say  that  the media 

should serve the roles established in the ideal of watchdog, agenda‐setter and gate‐keeper.  But in order 

to understand these adjusted or altered roles, one must examine the players affecting the media market 

and their goals.   Ethiopia and Iraq present two very different, examples of the role the media can have 

in the nature of post‐conflict governance, with the media in each case either reflecting or exacerbating 

the divisions and coalitions of elites or other groups.   

By  looking at select examples of these cases through the framework presented  in the paper,  it 

becomes evident  that capacity  to govern,  stability, and  the nation‐building project can be anterior or 

even  superior  to  the media’s  role  in promoting democracy or good governance.     Understanding  the 

media’s potential for encouraging the development of a stable state  is a key part of promoting peace.  

And  while  the  media  reflect  the  political  processes—including  that  of  reconciliation  and  the 

development  of  a  government  (either  coalition  or  minority  led)—they  also  have  a  role  in  these 

processes. While it can be useful  to suggest, as the normative governance agenda does, that journalists 

should be  ‘watchdogs’ of  the government,  focusing on  that  role  leaves  little  room  for   understanding  



 

 20

the complex  ways in which journalists see their work. Journalists often have nuanced roles in the nation 

and state‐building exercise which cannot be easily divorced from the political realities.  

In both Ethiopia and Iraq, it is evident how quickly after a conflict the media can both reflect and 

negotiate the process of dialogue and power‐sharing.  For a ‘free media’ system to be an effective part 

of the nation‐building project, government involvement is required.  The leadership has a responsibility 

to participate  in  this  ‘elite sphere’ by  responding  to criticisms and debates.    If  it  fails  to do so, as has 

been the case in Ethiopia, the media can contribute little to reconciliation and polarization, which both 

reflects and  is part of the political process, has  little chance of being mitigated.   We do not argue that 

polarization is necessarily part of the post‐conflict period, but circumstances frequently mean that it will 

be, and any theory of post‐conflict environments must accommodate that likelihood.  

This paper has dealt with  states  that deploy  language of democratic  aspirations, but  are not 

comfortably capsulized as “democratic,” nor at peace.  Both are engaged in a continued nation‐building 

process. Each is a messy, nonlinear project. If Ethiopia offers any indication, the process of conflict and 

conflict  resolution  in  Iraq will  continue  for  years;  evidence  of  a  “free  press”  is  only  a  sign,  and  not 

necessarily  a  convincing  one,  for  those  wishing  it  on  a  “democratic”  trajectory.    Examples  from 

elsewhere do provide some suggested indications of how to mitigate the chances that a polarized media 

system exacerbates the potential  for  instability and violence.    In each case the structure of the media 

must be seen in relationship to the political process—the consolidation of power, reconciliation, power 

sharing,  the  relationship between present,  future and past  regimes and  their efforts at  state‐building 

and extending power.    

  All this must be kept  in mind  in considering what,  if any, relationship might exist between the 

media  and  a  governance  agenda.    The nature of  the  crisis  and  the  complexity of  the  factors  at play 

indicate why polarized media or government control are often the outcome in these contexts, as well as  

why  prevention  of  violence,  the  framing  of  the  state  and  the  contribution  to  dialogue  and  conflict 

resolution are so significant in describing the way the media function. 

Policies should also recognize this reality and work to understand the polarization in the broader 

processes of nation‐building, what opportunities can be taken from the situation and how best all actors 

should engage in the circumstances.  The emerging state can have a strong role in defining the frame of 

the nation, but polarization and segmentation may make  that problematic.   We have emphasized  the 

“blur”  that  characterizes pre‐conflict,  conflict  and post‐conflict  resolution. One way of  increasing  the 

opportunities that may be available to engage with the polarized media is to deepen an understanding 



 

 21

of  how  the  government  and  parties  are  approaching  the  information  sphere  based  on  their  prior 

experiences  of  communication, persuasion  and political  ideologies.      It  is usually only  the normative 

governance agenda that assumes a break and fresh start post‐conflict; the reality for the actors on the 

ground is typically more complex and bears the burden of continuity.  

  External goals are to achieve governments that can govern—fairly, and with legitimacy, progress 

toward democratic values, and an agenda that leads to just outcomes in economic and social progress.  

The paper hopes to contribute to understanding this process, starting by understanding contexts where 

the goals, to varying degrees, seem remote.  

 

 

 



 

 22

 

                                                 
1  Nancy Fraser. 2008. ‘Shifting Landscapes of Political Claims Making.’ Presented at an April 2008 

workshop on “1989 and Beyond: the Future of Democracy” at the New School, New York. 

2 James Putzel and Joost van der Zwan. 2006. Why Templates for Media Development do not Work in 

Crisis States. LSE: Crisis States Research Centre. [Available at 

http://www.global.asc.upenn.edu/docs/conference_lse05_crisisstates_report.pdf].   

3 Donald G. Ellis. 2006. Transforming Conflict: Communication and Ethnopolitical Conflict. New York and 

Oxford: Rowman and Littlefield, 66‐7. 

4 Robin M. Williams Jr. 2003. The Wars Within: Peoples and States in Conflict. Ithaca and London: Cornell 

University Press, 151. 

5 Monique Alexis & Ines Mpambara, 2003. IMS Assessment Mission: The Rwanda Media Experience from 

the Genocide Int’l Media Support Report. 

6 The TPLF fought against Mengistu with the Eritrean Peoples Liberation Front (EPLF).   

7 Interview: Girma Beshah 

8 The Commission to Organize the Party of the Workers of Ethiopia (COPWE) 

9 During Mairegu’s time as editor‐in‐chief of Tobiya he was also charged with murder but the charge was 

downgraded to incitement.  This experience encouraged him to take time off from the paper and work 

as  an  information  officer  at  the  European  Union.    He  later  began  teaching  in  the  Department  of 

Journalism at Unity College and remained  involved with the newspaper, helping to start and write  for 

Lisane Hezeb.  Interview: Mairegu Bezabih. 

10 Interview: Ahmed Hassan 

11 Interview: Derbew Temesgen. 

12 13 January 1994, Editorial, Tobiya (as quoted on 20 January 1994 in Press Digest, p.4) 

13 For example, an article on 21 July 1994 argued “there  is a need for a spirit of forgiveness which  is a 

prime  requirement  for  reconciliation  and  reconstruction.    In  Ethiopia,  the  government  is  actively 

advancing enmity between  the peoples of Ethiopia  through  the media and has also been  living  in  the 

past  in  the  last  three‐and‐a‐half years.   Such dishonest and politically dangerous ways are pursued  in 

order to monopolize power.   This country’s future rests not on any one dominant group but on every 

Ethiopian (as quoted on 25 July 1994 in Seven Days Update, p. 6) 

14  In an article a reporter from Tobiya argued “the crimes of the past are to be exposed soon and the 

criminals  to be  sentenced  in public.   Yet,  there  is no proof  that  the  very  same  crimes  are not being 



 

 23

                                                                                                                                                             
repeated today.   Human rights organizations repeatedly  lament of the growing violation of democratic 

and human rights indicating that the country is moving from one era of darkness to another (as quoted 

in Seven Days Update, 28 November 1994, p.6) 

15 24 February 1986 (EC), Editorial, “A serious threat faces the country more than ever,” Tobiya, p.2   

16 Christopher Clapham. 2006. “Ethiopian Development: the Politics of Emulation.” Commonwealth & 

Comparative Politics (1): 137 – 150. 

17The  Ethiopian Mass  Media  Training  Institute  (EMMTI),  which  was  established  in  1996  under  the 

Ministry  of  Information,  has  been  the  central  institution  for  training  journalists  but  has  consistently 

restricted its students to those of the government media.  

18  An  editorial  on  August  13,  2003  in  Lisane  Hezeb,  p.  2  noted  that  “the  programmes  are  actually 

reinforcing people’s hatred towards this media”.  

19 Bereket is quoted as saying “The alternative was strife between the different nationalities of Ethiopia 

which might have made the Rwandan genocide look like child's play.” Martin Plaut, 23 June 2005, “High 

Stakes in Ethiopia Standoff.”  Available at: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4122350.stm  

20 Christopher Clapham. 2005. Comments on the Political Crisis in Ethiopia.” Ethiomedia.com, November 

14.  Available at: http://www.ethiomedia.com/fastpress/clapham_on_ethiopian_crisis.html 

21  For  a  general  discussion  on  ethnic  federalism  in  Ethiopia  see  David  Turton  (ed).  2006.  Ethnic 

Federalism: The Ethiopian Experience in Comparative Perspective. Oxford: James Currey.  

22 14 April 2005, Editorial, Lisane Hezeb, p.2. Former US President Jimmy Carter also noted in his election 

trip report that “The EPRDF’s likening the opposition to Rwanda’s interhamwe is as, or more, regrettable 

as are some opposition slurs against the Tigrayans in the ruling party”. 19 May 2005, “Ethiopia Elections: 

Jimmy Carter Trip Report Postelection Statement”. Available at:   

http://www.cartercenter.org/news/documents/doc2097.html 

23 Interview: Anonymous. 

24 Stanhope Centre, Iraq Media Developments Newsletter, Issue 26, “NCMC Code and Discussion.” 

Available at http://www.stanhopecentre.org/research/26.shtml#1.  Also see the original CPA documents 

at http://www.cpa‐iraq.org/regulations/20040320_CPAORD65.pdf and http://www.cpa‐

iraq.org/regulations/20040320_CPAORD66.pdf 

25 An important study in this subject in the Balkans is Izabella Karlowicz’s “The Difficult Birth of the 

Fourth Estate: Media Development and Democracy Assistance in Post‐Conflict Balkans,” in Sukosd, 



 

 24

                                                                                                                                                             
Miklos and Peter Bajomi‐Lazar (eds.). 2003. Reinventing Media: Media Policy Reform in East‐Central 

Europe (Budapest: Central European University Center for Policy Studies). 

26  Mark  Frohardt  and  Jonathan  Temin.  2003.  Use  and  Abuse  of  Media  in  Vulnerable  Societies. 

Washington DC: United  States  of  Institute  of  Peace;    Yll  Bajraktari  and  Emily Hsu.  2007. Developing 

Media  in  Stabilization  and  Reconstruction  Operations. Washington  DC:  United  States  of  Institute  of 

Peace. 

27 Izabella Karlowicz. 2003. ‘The difficult birth of the fourth estate: media development and democracy 

assistance in post‐conflict Balkans.’ In Miklos Sukosd and Peter Bajomi‐Lazar (eds.)  Reinventing Media: 

Media Policy Reform In East‐Central Europe, eds.  Budapest: Central European University Center for 

Policy Studies.127. 

28  J.  Craig  Jenkins  and  Esther  E.  Gottlieb.  2007.  Identity  Conflicts:  Can  Violence  be  Regulated?  New 

Brunswick and London: Transaction, 1; James. M. Jasper and Jeff Goodwin. 1999. ‘Trouble in paradigms.’ 

Sociological Forum 14(1): 107‐125, 117; Ellis 2006, 66‐7; and Williams. 2003, 151.  

29 Jenkins and Gottlieb, 1. 

30 Ibid, 11. 

31 Williams, 149. 


	University of Pennsylvania
	ScholarlyCommons
	11-2009

	Media in the Peace-Building Process: Ethiopia and Iraq
	Monroe E. Price
	Ibrahim al Marashi
	Nicole A. Stremlau
	Recommended Citation

	Media in the Peace-Building Process: Ethiopia and Iraq
	Abstract
	Disciplines



